Consumenten maken verkeerde keuzes door het vergelijken van JKP‘s bij het online oriënteren op een hypotheek

maart 03 14:01 2019 Print dit artikel

Er zijn grote verschillen in de wijze waarop hypotheekverstrekkers omgaan met het tonen en berekenen van het Jaarlijks Kostenpercentage (JKP) op hun website. Hierdoor kunnen consumenten onmogelijk een goede vergelijking maken als zij zich online oriënteren op aanbieders van hypotheken. Dit terwijl het JKP juist bedoeld is om vergelijkbaarheid te stimuleren. De oorzaak? Grijze gebieden in wetgeving en AFM-richtlijnen waardoor hypotheekverstrekkers de regels naar eigen inzicht moeten invullen. Dat blijkt uit onderzoek van onafhankelijk adviesbureau Fortrum.

 

De theorie: wetgeving stimuleert vergelijkbaarheid

Bij de implementatie van de Mortgage Credit Directive (MCD) in 2016 is veel aandacht besteed aan het JKP, dat consumenten in staat moet stellen om precontractueel aanbiedingen met elkaar te vergelijken. Onder precontractueel wordt in elk geval het Rente aanbod en het Bindend aanbod verstaan. Maar ook de website van de hypotheekverstrekker moet het JKP bevatten als deze is te kwalificeren als ‘reclame-uiting’.

De afhankelijkheid van de definitie ‘reclame-uiting’ zorgt ervoor dat het voor consumenten onmogelijk is om tijdens de online oriëntatiefase aanbieders goed met elkaar te vergelijken op basis van het JKP.  Doen consumenten dit wel, dan leidt dat mogelijk tot verkeerde keuzes”, aldus Michel van der Sluis, director van Fortrum.

Waar gaat het mis?

“De invulling van de definitie ‘reclame-uiting’ is multi-interpretabel en wordt verschillend uitgevoerd door hypotheekverstrekkers. Dit heeft gevolgen voor de online vergelijkbaarheid van hypotheekrentes. We zien vier varianten van de pagina’s met de hypotheekrente tarieven:

  • Er wordt geen JKP getoond, maar door de opzet kwalificeert de pagina niet als ‘reclame-uiting’;
  • Er wordt geen JKP getoond, terwijl de pagina wel kwalificeert als ‘reclame uiting’;
  • Er wordt een JKP getoond, maar alleen een algemeen voorbeeld over alle rentepercentages heen;
  • Er wordt een JKP getoond bij elk individueel nominaal rentepercentage.

Ook de uitgangspunten die gebruikt worden voor het berekenen van het JKP verschillen behoorlijk per hypotheekverstrekker. Er zijn verschillen vastgesteld in de gehanteerde hoogte van de hypotheek en kosten voor advies, bemiddeling, taxatie, inschrijving Kadaster, NHG en verplichte verzekeringen zoals een opstalverzekering. Ook zijn er websites waarbij onduidelijk is welke uitgangspunten gehanteerd zijn bij het berekenen van het JKP.

Hoe kijkt de AFM naar de definitie van ‘Reclame uiting’?

In de Beleidsregel informatieverstrekking van de AFM staat dat een hypotheekverstrekker per webpagina zelf moet beoordelen of deze voldoet aan de kwalificatie ‘reclame-uiting’. Volgens de AFM is er sprake van een ‘reclame-uiting’ als het antwoord ‘ja’ is op één van de volgende vragen:

  • Probeert de informatie de lezer over te halen tot het doen van een aankoop?
  • Beveelt de informatie een product aan door de nadruk op positieve eigenschappen te leggen?
  • Maakt de informatie over de prijs het product aantrekkelijk?
  • Is er sprake van een vergelijking met een ander product?
  • Geeft de tekst een subjectieve weergave van de feiten?
  • Is de doelstelling van de tekst het werven van consumenten?
  • Is de doelstelling van de tekst het aanprijzen van een product?

Hoe kan het beter?

  • De AFM zou voortaan kunnen eisen dat rentepagina’s (bijvoorbeeld in de vorm van tabellen) altijd JKP’s moeten tonen. Hierbij wordt dan het JKP getoond per rentevaste periode en LTV-klasse, even goed zichtbaar als het nominale rentepercentage zelf.
  • De AFM zou kunnen bepalen welke uitgangspunten gehanteerd moeten worden, zodat JKP’s daadwerkelijk te vergelijken zijn.
  • Aanbieders zouden de uitgangspunten altijd direct vindbaar moeten maken voor de lezer (op de rentepagina zelf of door het opnemen van een link naar een pagina met uitleg over het JKP).

Van der Sluis: “Consumenten kunnen hierdoor al tijdens de oriëntatiefase eenvoudiger de kosten en dus aanbieders van hypotheken met elkaar vergelijken. Ook ontstaat er een level playing field tussen hypotheekverstrekkers. Nu neemt de een erg veel moeite om het netjes te doen, terwijl de ander (sterk) achterblijft”.

 

The post Consumenten maken verkeerde keuzes door het vergelijken van JKP‘s bij het online oriënteren op een hypotheek appeared first on Fortrum.

Lees hier het hele artikel

  Article "tagged" as:
  Categories:
Toon meer artikelen

Over de auteur

Michel van der Sluis
Michel van der Sluis

Michel van der Sluis, directeur Fortrum consultancy, heeft een specialisatie in de bancaire- en hypothecaire sector. Hij adviseert als expert hypotheekverstrekkers op het gebied van strategie en marketing. Meer informatie: https://www.fortrum.com/

Toon meer artikelen
write a comment

0 Comments

Nog geen reacties

Je kunt de eerst zijn om de discussie te starten.

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie achter laten.