Redactie InFinance | Datum: 31-12-15
Ook in 2016 worden stappen gezet in de digitalisering van bemiddeling van verzekeringen en hypotheken. Klanten willen steeds minder vaak betalen voor administratieve handelingen die ze op een eenvoudige wijze ook zelf kunnen doen.
Armand Baas Becking, directeur Intermediair coöperatie Dela, over de intermediaire adviesmarkt in 2016.
De schaalvergroting in onze branche zet door. Kleine partijen gaan op in grote. Daarnaast worden portefeuilles samengevoegd. Dit zien we bijvoorbeeld bij een aantal serviceproviders. Hierdoor zijn ze in staat om investeringen te doen in automatisering en digitalisering, die de meeste zelfstandige kantoren niet kunnen opbrengen. Ik verwacht dan ook dat de serviceproviders in 2016 zullen groeien.
Zelfoverschatting van eigen kennis en kundeDigitalisering geeft de adviseur de ruimte om zijn advies en dienstverlening op andere wijze in te vullen. Niet iedere klant ziet door de digitale bomen het bos, dus daar kan de adviseur hem bij helpen. Onderzoek bevestigt dat de klant geen rationele beslisser is. Er is zelfs sprake van zelfoverschatting van eigen kennis en kunde. De nodige ratio kan een deskundig adviseur aanreiken, zoals bij complexe financiële vraagstukken als pensioen of hypotheek, maar ook voor producten als overlijdensrisico of uitvaart als onderdeel van een integraal advies.
MillennialsOok de nieuwe generatie, de zogenaamde millennials, weet haar weg te vinden naar de onafhankelijk financieel adviseur. Onderzoek uitgevoerd in opdracht van HDN en SIVI toont aan dat de digitale generatie zich weliswaar oriënteert op het net, maar hulp zoekt bij het daadwerkelijk afsluiten van complexe financiële producten. Dat zijn in eerste instantie dan misschien de ouders, maar die verwijzen graag door naar hun vertrouwenspersoon in financiële kwesties.
Het loont als adviseurs zich gaan verdiepen in de behoeften van deze nieuwe generatie klanten. In dat licht verwacht ik nog een verdergaande ontwikkeling in 2016 van financiële diensten via de mobiele platformen.
Tags: home, sparen, verzekeringen, zorg
InFinance is een crossmediaal platform voor financiële dienstverleners. Het platform bestaat onder andere uit het magazine InFinance, de online nieuwsbrief InFinanceDaily, de website InFinance.nl en het hypotheekevent HypoVak.
Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie achter laten.