Rationele communicatie is niet effectief

december 04 12:13 2017 Print dit artikel

De AFM wil voorkomen dat consumenten aan het eind van de looptijd van hun ‘aflossingsvrije’ hypotheek problemen krijgen. Wat echter ontbreekt in de door de toezichthouder voorgestelde aanpak, is de benadering vanuit de emotie en de onbewuste afwegingen die de consument maakt.

Aanbieders en adviseurs moeten deze consumenten met een aflosvrije hypotheek pro actief en effectief benaderen. “De AFM doet hiervoor suggesties die puur op de ratio zijn gericht. Informatie over de (individuele) financiële situatie en de technische oplossing staan centraal. De vergelijking met het activeren van consumenten met woekerpolissen dringt zich op. Ook daar werden consumenten vooral feitelijk geïnformeerd, waardoor het activeren onvoldoende lukte.” Dat stelt Paul de Heer in zijn column ‘Rationeel is niet effectief’.

Gedragswetenschappelijke inzichten

De AFM weet volgens De Heer ook dat rationele argumenten niet altijd het beoogde effect hebben. “Daarom stimuleert zij de inzet van gedragswetenschappelijke inzichten voor ‘effectieve interventies’. Breng uw advies en communicatie dus naar het volgende level. Een enkel briefje – ‘U heeft een probleem; kom langs voor een gesprek.’ – heeft niet het beoogde effect. Integendeel.””

Lees hier de hele column van Paul de Heer

Lees hier het hele artikel

  Article "tagged" as:
  Categories:
Toon meer artikelen

Over de auteur

InFinance
InFinance

InFinance is een crossmediaal platform voor financiële dienstverleners. Het platform bestaat onder andere uit het magazine InFinance, de online nieuwsbrief InFinanceDaily, de website InFinance.nl en het hypotheekevent HypoVak.

Toon meer artikelen
write a comment

0 Comments

Nog geen reacties

Je kunt de eerst zijn om de discussie te starten.

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie achter laten.