Een hypotheek is het begin, niet het einde

december 30 13:37 2015 Print dit artikel

Redactie InFinance | Datum: 30-12-15

“Een hypotheekadviseur moet zijn bestaande klanten niet vergeten, de hypotheek is het begin van iets, niet het einde. Dat vraagt een andere mindset, maar daarmee voorkom je als beroepsgroep volledig weg gerobotiseerd te worden”, zegt Rob Mulder, directeur Kennis en Belangenbehartiging bij Vereniging Eigen Huis (VEH) in de nieuwste InFinance.

Nazorg is volgens Mulder een onderwerp dat nog wel eens wordt vergeten. “Als een hypotheek is afgesloten, kun je niet zomaar het dossier sluiten. Op dat moment is de hypotheek voor de adviseur misschien het sluitstuk van zijn advies- en bemiddelingstraject, voor zijn klant is de hypotheek het begin van de rest van zijn leven. Een leven waarin heel veel kan gebeuren. Zaken waar de consument een meer proactieve houding van zijn adviseur verwacht.

Service of betalen
Het blijft nog wel een lastige discussie wat daarbij onder serviceverlening valt en voor welke zaken een tarief in rekening kan worden gebracht. Maar als je niet op het lijstje wilt komen te staan van beroepen die weggerobotiseerd worden, dan moet je willen concurreren op je meerwaarde voor de klant en niet alleen op snelheid en prijs. Alles wat weggeautomatiseerd kan worden, zal geautomatiseerd worden. Maar de klant heeft behoefte aan meer zaken dan de machine aankan. Een adviseur die dat kan leveren, gebruikmakend van diezelfde technologie om kostenefficiënt te werken, heeft een goed toekomstperspectief.”

Eigen Huis Hypotheekservice
Eigen Huis Hypotheekservice is een 100% dochter van VEH en heeft achttien vestigingen verspreid door Nederland waar de leden terecht kunnen voor advies en het afsluiten van een hypotheek. Hoe onafhankelijk ben je als belangenbehartiger als je zelf onderdeel bent van een branche die je bekritiseert?

Mulder: “Wij hebben de Eigen Huis Hypotheekservice tien jaar geleden opgericht om te laten zien dat je ook zonder provisie een breed en compleet advies kunt geven. Daarin waren we toen uniek. Natuurlijk willen we ook anno 2015 onze leden de beste keuze bieden uit een zo breed mogelijk scala aan hypotheken dat op de markt wordt aangeboden. Financiële instellingen en adviseurs zijn vooral gericht op het eigen rendement. De focus ligt op de kortetermijntransactie. Het langetermijnklantbelang wordt niet optimaal bediend en sommige groepen worden uitgesloten. In dit speelveld is onze belangenbehartiging actief om de positie van consumenten te verbeteren.

Nadrukkelijk geen prijsvechter
Onze klanten moeten na het sluiten van de hypotheek erop kunnen vertrouwen dat de hypotheekontwikkelingen actief voor hen worden gevolgd en dat ze profiteren van de acties van onze belangenbehartiging. Dus: als de vereniging aandacht vraagt voor rentemiddeling en partijen bewegen uiteindelijk, dan benaderen wij onze klanten actief wat dit voor hen kan betekenen.

Wij zijn nadrukkelijk geen prijsvechter. Een compleet advies- en bemiddelingstraject voor een eerste koopwoning kost een VEH-lid 2.475 euro. Voor oversluiten of afsluiten van een volgende hypotheek betaalt men 2.575 euro. In beide gevallen is dit een all-in tarief, dus geen kaal tarief zoals je vaak ziet, waar bijvoorbeeld nog kosten bijkomen voor aanvullende verzekeringen.”

De maat nemen
De bemiddelingskosten, en überhaupt het bestaan van Eigen Huis Hypotheekservice, is regelmatig onderwerp van discussie onder het onafhankelijke intermediair, evenals de samenwerking tussen VEH en FBTO Achmea (hypotheken en verzekeringen met ledenvoordeel). Maar volgens Mulder is VEH transparant in de dingen die zij doet en zijn alle bedragen gespecificeerd online beschikbaar en gaan dienstverleningsdocumenten verder dan standaard voorgeschreven.

Mulder: “Wij nemen namens onze leden anderen weleens de maat. Dan moet je niet raar opkijken als anderen dat met jou ook doen. Maar ook wij moeten onze kosten dekken. VEH heeft geen winstoogmerk. Om het lidmaatschapsgeld betaalbaar te houden, hanteren we voor onze individuele diensten het profijtbeginsel, dat wil zeggen dat leden die bijvoorbeeld een hypotheekadvies of een keuring afnemen daarvoor zelf de kosten dragen. Maar het is volstrekt logisch dat als wij als VEH de verdienmodellen van anderen de maat nemen, anderen ons eigen verdienmodel onder een vergrootglas leggen.”

Lees hier het hele interview met Rob Mulder in InFinance

Tags: home, hypotheken, interview

Lees hier het hele artikel

  Article "tagged" as:
  Categories:
Toon meer artikelen

Over de auteur

InFinance
InFinance

InFinance is een crossmediaal platform voor financiële dienstverleners. Het platform bestaat onder andere uit het magazine InFinance, de online nieuwsbrief InFinanceDaily, de website InFinance.nl en het hypotheekevent HypoVak.

Toon meer artikelen
write a comment

0 Comments

Nog geen reacties

Je kunt de eerst zijn om de discussie te starten.

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie achter laten.