Advieskosten leiden tot agressie

juli 15 10:01 2015 Print dit artikel

Redactie InFinance | Datum: 15-07-15

Sinds apothekers de kosten van het verplichte adviesgesprek bij de verstrekking van een nieuw medicijn transparant en dus gespecificeerd moeten vermelden op hun nota, is het een stuk minder leuk werken voor de assistentes aan de balie. De klant wil niet betalen voor het advies.

Het is misschien wat ver gezocht, maar er is een parallel te trekken met de financiële dienstverlening waar een deel van de klanten ook niet wil betalen voor een advies. Met dit verschil dat het advies van een financieel dienstverlener niet verplicht is en dat van een apotheker wel. “Mensen komen soms binnen met vingers in hun oren en zeggen: ‘Ik wil geen gesprek en ik wil er ook niet voor betalen’”, aldus een van de apothekersassistenten in een peiling, gehouden in opdracht van de apothekersorganisatie KNMP.

Specificeren en agressie
Bijna de helft van de apothekersassistenten ondervindt wekelijks of dagelijks agressie van patiënten door de kosten van het verplichte gesprek bij de verstrekking van een nieuw medicijn. Dat is vijf keer zoveel als vóór 1 januari 2014, toen dit gesprek nog niet apart in rekening werd gebracht.

De specificatie bestaat nu uit een vergoeding voor elke verstrekking van een medicijn en een toeslag voor het begeleidingsgesprek bij de verstrekking van een nieuw medicijn. Het apotheekteam is verplicht dit gesprek te voeren, anders mag het middel niet meegegeven worden. De kosten komen ten laste van het eigen risico van de patiënt en raakt dus direct de portemonnee van de consument.

Verstop de kosten weer
KNMP-voorzitter Gerben Klein Nulent. “Onze assistenten krijgen een bak ellende over zich heen omdat ze overheidsbeleid moeten uitleggen aan de patiënt. De splitsing moet zo snel mogelijk worden teruggedraaid. Of het begeleidingsgesprek moet buiten het eigen risico vallen, net als bij de huisarts. Dan kan de apothekersassistent zich weer bezighouden met de zorg in plaats van gebakkelei over de rekening.”

Tags: home, zorg

Lees hier het hele artikel

  Article "tagged" as:
  Categories:
Toon meer artikelen

Over de auteur

InFinance
InFinance

InFinance is een crossmediaal platform voor financiële dienstverleners. Het platform bestaat onder andere uit het magazine InFinance, de online nieuwsbrief InFinanceDaily, de website InFinance.nl en het hypotheekevent HypoVak.

Toon meer artikelen
write a comment

0 Comments

Nog geen reacties

Je kunt de eerst zijn om de discussie te starten.

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie achter laten.