Redactie InFinance | Datum: 30-12-15
Pas als de klant precies begrijpt wat het verschil is tussen advies en verkoop, mag je verwachten dat hij de verkoper als verkoper herkent en een bewuste keuze maakt. Om dat verschil duidelijk te maken is het wel een randvoorwaarde dat verkopers zich geen adviseur meer mogen noemen.
Auteur: Joerie van Looij, Hoofd Communicatie Adfiz
InFinance publiceerde deze maand een poll over de stelling dat de consument inmiddels wel weet dat hij geen onafhankelijk advies krijgt bij de bank. Ik denk dat dat waar is. Alleen, wat zegt dat dan helemaal? Ik vind het zeker niet de belangrijkste vraag. Het betekent namelijk niet dat de klant óók weet wat de mogelijke gevolgen zijn als hij afziet van een onafhankelijk advies.
Beseft een klant bijvoorbeeld wel hoever prijs en voorwaarden uiteen kunnen lopen tussen verschillende aanbieders? En beseft hij dat een snel gegoogelde lage rente voor een hypotheek níet automatisch betekent dat gekoppelde producten zoals de ORV ook een voordelige keuze zijn? Of beseft hij dat er na de aanschaf van een financieel product van alles kan gebeuren, waarbij een onafhankelijk adviseur echt een groot verschil maakt? Zoals onenigheid over een schadeclaim, een kans om over te sluiten bij renteverlenging, een fout die de aanbieder maakt? Of gewoon, wanneer er betere en goedkopere nieuwe producten op de markt komen bij concurrenten van de aanbieder?
Tags: home, verzekeringen
InFinance is een crossmediaal platform voor financiële dienstverleners. Het platform bestaat onder andere uit het magazine InFinance, de online nieuwsbrief InFinanceDaily, de website InFinance.nl en het hypotheekevent HypoVak.
Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie achter laten.