Virtueel verzekeren 3.0

december 30 11:36 2015 Print dit artikel

Redactie InFinance | Datum: 30-12-15

2016 gaat hét jaar worden van augmented reality, Internet of Things en drones. Waar consumenten deze trends al helemaal in hun armen hebben gesloten, beginnen verzekeraars ook de mogelijkheden in te zien en hun diensten hierop aan te passen.

Auteur: Aad Schulten, verantwoordelijk voor het FinanceLab bij CRM Partners

Hebt u dit jaar uw kerstcadeaus besteld met behulp van augmented reality? De kalkoen in een slimme slow-cooker aangezet vanaf kantoor of de wintersport vanuit de lucht gefilmd met een drone? Zomaar wat voorbeelden die steeds normaler gaan worden in Nederlandse huishoudens. En snel ook.

Een nieuwe dimensie
In 2016 zal het statische tot leven worden gebracht en de fysieke wereld worden aangevuld met virtuele content. Augmented reality (AR) voegt deze extra virtuele laag toe. Diverse organisaties zijn al gestart met AR en anderen zullen snel volgen. Voor we het weten zien automobilisten hun remweg op de vooruit geprojecteerd en kijken we voor we een bank bestellen, eerst via een applicatie of hij wel goed in het interieur past. Maar wat betekent de komst van AR voor de verzekeringsmarkt?

Schadespecialist CED Europe heeft een boek geschreven over hoe dit soort trends de financiële wereld veranderen. Met AR kunnen bijvoorbeeld gevaren binnenshuis zichtbaar worden. Denk hierbij aan inbraakgevaar, een broodrooster dat in brand staat of een wastafel die overstroomd. Film in huis met een tablet of smartphone en zie direct welke verzekeringen hier het beste op aansluiten.

De eerste stappen zijn hier al in gemaakt, zo heeft Allianz voor Zwitserland zo’n AR-applicatie ontwikkeld. Maar ook op het gebied van commerciële aanbiedingen kan AR veel betekenen voor verzekeraars. Augmented Reality stelt verzekeraars in staat om iedere consument maatwerk te leveren, mits de systemen hierop zijn ingericht.

Tandenpoetsen met internet
De tweede trend waarvoor de verzekeringsmarkt zich schrap moet zetten, is the Internet of Things (IoT). Deze trend ontwikkelt zich razendsnel. Binnen mum van tijd poetsen we onze tanden met een tandenborstel met een internetverbinding en houden we onze medische conditie in de gaten met een Smart Watch. Hoe meer producten uitgerust zijn met internet en sensoren, hoe meer data gegenereerd wordt waar verzekeraars hun voordeel mee kunnen doen.

Zij moeten dan wel hun systemen klaarmaken om de stroom aan data goed te kunnen verzamelen, ontsluiten en analyseren. Een koppeling met CRM is onontbeerlijk. Alleen dan kunnen verzekeraars op basis van bevindingen producten en diensten heel precies afstemmen op de wensen van individuele gebruikers.

Let me take a dronie
De laatste trend waar we in 2016 niet meer omheen kunnen zijn drones. Drones an sich zijn geen nieuw fenomeen, maar doordat deze technologie steeds goedkoper wordt, zijn drones nu ook beschikbaar voor de massa.

De komst van drones biedt ook voor de verzekeringsmarkt perspectief, bijvoorbeeld op het gebied van schade-expertise en inspecties. Een ongeluk gehad? Een drone kan meteen ter plaatse komen om de schade op te nemen. Ingebroken in huis? Een drone kan direct al het bewijsmateriaal vastleggen.

Eerste stappen gezet
Door deze drone-gegevens te verrijken met klantinformatie die verzekeraars al in een CRM-systeem hebben opgeslagen, kunnen zij hiervan flink profiteren. Verzekeraars zullen hun systemen dusdanig moeten herinrichten zodat deze klantdata verrijkt kan worden met externe bronnen.

Het is goed om te zien dat verzekeraars de eerste stappen hebben gezet in het inspelen op deze trends. In 2016 zullen zij dit verder uitbreiden om helemaal klaar te zijn voor de drie trends die 2016 gaan domineren.

In het whitepaper ‘Verzekeraars op weg naar de digitale wereld‘ worden meer trends beschreven die een grote invloed gaan hebben op de verzekeringsmarkt.

Tags: home, ict-software, verzekeringen

Lees hier het hele artikel

  Article "tagged" as:
  Categories:
Toon meer artikelen

Over de auteur

InFinance
InFinance

InFinance is een crossmediaal platform voor financiële dienstverleners. Het platform bestaat onder andere uit het magazine InFinance, de online nieuwsbrief InFinanceDaily, de website InFinance.nl en het hypotheekevent HypoVak.

Toon meer artikelen
write a comment

0 Comments

Nog geen reacties

Je kunt de eerst zijn om de discussie te starten.

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie achter laten.