Vergelijken blijft een lucratieve bezigheid

april 05 10:37 2016 Print dit artikel

De Autoriteit Consument & Markt (ACM, voorheen NMa) heeft voor 15 financiële producten op een rij gezet hoeveel voordeel er per huishoudtype te behalen valt, als bij de aanschaf ervan een goede vergelijking wordt gemaakt. Het prijsverschil bij hypotheken kan oplopen tot meer dan 550 euro per jaar.

Een jong gezin kan volgens het onderzoek – uitgevoerd door onderzoeksbureau Panteia – tussen de 900 en 2.100 euro per jaar goedkoper uit zijn voor allerlei financiële producten. Voor een ouder echtpaar ligt de besparing tussen de 1.000 en 2.400 euro per jaar. “Het precieze voordeel verschilt per consument. De voordelen zijn te behalen als de producten voor het eerst worden aangeschaft. Maar overstappen loont in veel gevallen ook. Uiteraard moeten consumenten niet alleen op de prijs letten, maar ook op wat ze precies nodig hebben”, zo waarschuwt de ACM.

Autoverzekeringen

Dit onderzoek is een update van een onderzoek naar de voordelen van het shoppen voor financiële producten uit 2012. Ook toen bleek dat er veel te besparen was door te shoppen tussen aanbieders. Bij autoverzekeringen is er in vergelijking met 2012 nu nóg meer voordeel te behalen. Het verschil tussen de duurste en de goedkoopste is in het meest recente onderzoek bijna 500 euro per jaar.

Vergelijken jaagt concurrentie aan

Volgens Chris Fonteijn, bestuursvoorzitter van ACM, stimuleren consumenten die kijken, vergelijken en daarna kopen of overstappen de concurrentie. “Immers, aanbieders moeten hun producten en diensten aantrekkelijk maken én houden om klanten te winnen en te binden. Consumenten kunnen dus door over te stappen de concurrentie aanjagen. Dat leidt tot scherpere prijzen, betere dienstverlening en innovatie.”

Het onderzoek in beeld

Voor het onderzoek is gewerkt met vaste productspecificaties/kenmerken voor verschillende typen huishoudens en consumentenprofielen. Ook in deze update is uitgegaan van het verzamelen van gegevens via vergelijkingssites. De prijsverschillen worden hier per type huishouden en product overzichtelijk in kaart gebracht.

Lees hier het hele artikel

  Article "tagged" as:
  Categories:
Toon meer artikelen

Over de auteur

InFinance
InFinance

InFinance is een crossmediaal platform voor financiële dienstverleners. Het platform bestaat onder andere uit het magazine InFinance, de online nieuwsbrief InFinanceDaily, de website InFinance.nl en het hypotheekevent HypoVak.

Toon meer artikelen
write a comment

0 Comments

Nog geen reacties

Je kunt de eerst zijn om de discussie te starten.

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie achter laten.