Consumenten blijven steeds meer spenderen aan goederen en diensten dan ze vorig jaar deden. In mei werd voor 1,1 procent meer geld uitgegeven ten opzichte van het jaar ervoor. Er wordt vooral meer geld besteed aan wooninrichting en huishoudelijke apparaten.
Dat blijkt uit cijfers van het CBS. De stijging van de uitgaven is ten opzichte van april iets minder. De opleving van de woningmarkt ligt deels ten grondslag aan de stijgende uitgaven voor wooninrichting en huishoudelijke apparaten.
De oplevende woningmarkt is ook terug te zien in de groeiende investeringen. Zowel ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar (+6,7 procent) als in vergelijking met vorige maand (toen +3,9 procent t.o.v. 2014) namen de investeringen toe. Ook werd er meer geïnvesteerd in vracht- en bestelauto’s en in telecommunicatie.
Het consumentenvertrouwen, gemeten in de maand juli, daalde iets in vergelijking met de maand ervoor. Het consumentenvertrouwen daalde met 2 punten en komt uit op 4. Dat betekent dat er meer mensen optimistisch dan pessimistisch zijn. Met 4 ligt het consumentenvertrouwen in juli nog altijd wel ruim boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-8).
Lees verder op nrc.nl…
Lees meer over: CBS, consumenten, uitgaven, vertrouwen
NRC Handelsblad is, op papier en op het internet, een bron voor lokaal, nationaal en internationaal nieuws en achtergronden.
Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie achter laten.