Softwareontwikkelaar en hypotheekadviseur op één lijn brengen

september 18 13:13 2017 Print dit artikel

Deze zomer ging Figlo Hypotheken live. Bij de ontwikkeling van het nieuwe adviespakket is Figlo volledig buiten zijn comfortzone getreden. Hypotheekadviseurs en softwareontwikkelaars werden aan een tafel gezet en gingen samen op zoek naar het meest efficiënte hypotheekadvies-proces.

‘Een voor gebruiker simpele handeling kost ontwikkelaars soms dagen werk’

Het platform van Figlo vormt de basis van alle software die Figlo ontwikkelt. Marcel Slokkers, Product Director bij Figlo en verantwoordelijk voor de verdere ontwikkeling van de Figlo-applicaties: “Kijk je naar de bovenlaag van onze toepassingen (de user interface), dan ligt de focus op het creëren van één integraal financieel inzicht voor de consument. Onze financiële planningssoftware Figlo Advisor brengt dit inzicht. Procesmatig vraagt het verkrijgen van dit inzicht echter de nodige stappen.

Vanuit de hypotheekmarkt kreeg Figlo meer dan eens de vraag dit proces om te draaien, zodat de adviseur zijn klanten sneller inzicht kon geven in bijvoorbeeld de maximale leencapaciteit. Maar dan zonder eerst een dienstverleningsdocument, klantprofiel en inventarisatiemodel te doorlopen. Die vraag is het startsein geweest voor wat nu Figlo Hypotheken heet.”

Jaar voorbereiding

Ruim een jaar geleden is Figlo met hypotheekadviseurs en enkele hypotheekadvies- ketens om de tafel gaan zitten om het hypotheekadvies-proces in kaart te brengen. Dit proces is de basis geweest voor het bouwen van de nieuwe schermen voor het geven van een hypotheekadvies.

Tijdens de gehele bouw is deze groep adviseurs en ketens intensief betrokken geweest bij de ontwikkeling. Deze voor Figlo nieuwe vorm van productontwikkeling is volgens Dorien van der Linden, Senior Product Marketeer Figlo, goed bevallen en zal in de toekomst vaker worden ingezet.

Sturen op feedback

In een interview met InFinance zegt zij hierover: “In dat proces hebben we gemerkt dat de manier van denken en handelen heel verschillend kan zijn bij gebruiker en ontwikkelaar. Het sturen op de feedback vanuit die markt heeft een heel andere uitwerking op het eindresultaat dan wanneer je alleen uitgaat van je eigen onderbuikgevoel en instinct. Vanuit de input die wij van adviseurs terugkregen tijdens het testen, zijn nu bijvoorbeeld bij belangrijke invoervelden kleine tekstvelden op te roepen, waarin de adviseur direct zijn motivatie voor een bepaalde keuze kan ingeven. Al deze motivatievelden komen samen in de rapportage. De adviseur hoeft dus niet meer pas aan het einde zijn motivatie te reproduceren op basis van wat hij uit zijn geheugen naar voren haalt. Normaliter kom je pas achter die wensen als een programma live gaat.”

Het hele interview met Marcel Slokkers en Dorien van der Linden over Figlo Hypotheken kunt u hier lezen

Lees hier het hele artikel

  Article "tagged" as:
  Categories:
Toon meer artikelen

Over de auteur

InFinance
InFinance

InFinance is een crossmediaal platform voor financiële dienstverleners. Het platform bestaat onder andere uit het magazine InFinance, de online nieuwsbrief InFinanceDaily, de website InFinance.nl en het hypotheekevent HypoVak.

Toon meer artikelen
write a comment

0 Comments

Nog geen reacties

Je kunt de eerst zijn om de discussie te starten.

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie achter laten.