Rol adviseur bij betalingsachterstand onderbelicht (4)

oktober 29 11:20 2015 Print dit artikel

Redactie InFinance | Datum: 29-10-15

De dienstverlening van hypotheekaanbieders bij klanten met betalingsproblemen is volgens de AFM voor verbetering vatbaar. Maar de toegevoegde waarde die de onafhankelijke hypotheekadviseur op dit dossier kan inbrengen, komt opmerkelijk genoeg niet aan bod in de AFM-rapportage. In deel 4 Hidde Coebergh (ING).

InFinance vroeg vijf spelers uit de branche hun licht te laten schijnen op de rapportage zelf, maar ook hoe zij de positie van de onafhankelijk hypotheekadviseur zien op dit dossier.

Belangrijke leerpunten
Hidde Coebergh, Directeur Advies en Intermediair Hypotheken bij ING: “Er is banken veel aan gelegen om klanten met een betalingsachterstand op de hypotheek te helpen bij het vinden van een oplossing. Dat is immers zowel in het belang van de klant als van de bank. Nog belangrijker is het voorkomen van betalingsachterstanden. Betalingsachterstanden zijn voor alle betrokkenen ingrijpend en onwenselijk. Problemen oplossen begint met het voorkomen ervan!

Uit onderzoek van de AFM naar de dienstverlening door hypotheekverstrekkers bij betalingsachterstanden blijkt dat er binnen de sector voorbeelden zijn hoe deze dienstverlening nog beter kan. Een belangrijke constatering hierbij is dat bij dreigende betalingsproblemen het in een zo vroegtijdig stadium schakelen met bank of onafhankelijk financieel adviseur het verergeren van (dreigende) problemen kan worden voorkomen. Een ander leerpunt uit het AFM-onderzoek is dat oplossingen beter werken en duurzamer blijken als de hypotheekverstrekker zich grondig heeft kunnen verdiepen in de oorzaken van de betalingsachterstand.

Vertrouwensband tussen adviseur en klant
Wat mij opvalt is dat klanten vaak te terughoudend zijn met vroegtijdig contact zoeken. Daarom wordt er continu gewerkt aan het verder verhogen en vereenvoudigen van de toegankelijkheid. Daarnaast ligt hier ook een kans voor de onafhankelijke financiële adviseur om echt toegevoegde waarde te leveren op een moment dat het er toe doet. De vertrouwensband tussen adviseur en klant kan ervoor zorgen dat er een lagere drempel gevoeld wordt om in gesprek te gaan.

We houden scherp in de gaten of klanten in betalingsproblemen komen en treden snel proactief met klanten in contact als dit gebeurt. Daar voorkómen altijd beter is, bieden we een scala aan praktische hulpmiddelen aan, die helpen inzicht en overzicht te krijgen. Een goed voorbeeld is de voor iedereen beschikbare hypotheekstresstest. Een klant kan de verschillende hulpmiddelen zelf gebruiken, of met behulp van een adviseur van de bank, dan wel een onafhankelijk financieel adviseur. Meerwaarde leveren en klanten echt helpen op momenten dat het even moeilijk of complex is. Daar zit de echte kracht van professioneel financieel advies. 

Tags: home, hypotheken

Lees hier het hele artikel

  Article "tagged" as:
  Categories:
Toon meer artikelen

Over de auteur

InFinance
InFinance

InFinance is een crossmediaal platform voor financiële dienstverleners. Het platform bestaat onder andere uit het magazine InFinance, de online nieuwsbrief InFinanceDaily, de website InFinance.nl en het hypotheekevent HypoVak.

Toon meer artikelen
write a comment

0 Comments

Nog geen reacties

Je kunt de eerst zijn om de discussie te starten.

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie achter laten.