Rol adviseur bij betalingsachterstand onderbelicht (2)

oktober 27 15:13 2015 Print dit artikel

Redactie InFinance | Datum: 27-10-15

De dienstverlening van hypotheekaanbieders bij klanten met betalingsproblemen is volgens de AFM voor verbetering vatbaar. Maar de toegevoegde waarde die de onafhankelijke hypotheekadviseur op dit dossier kan inbrengen, komt opmerkelijk genoeg niet aan bod in de AFM-rapportage. In deel twee Tim Rijvers (DAK).

InFinance vroeg vijf spelers uit de branche hun licht te laten schijnen op de rapportage zelf, maar ook hoe zij de positie van de onafhankelijk hypotheekadviseur zien op dit dossier.

Het krachtige netwerk van adviseurs
Tim Rijvers, algemeen directeur DAK Intermediairscollectief: “Mijn eerste gedachte was: wat goed dat de AFM dit onderzoek heeft laten uitvoeren. Tijdens het lezen van het rapport is te zien dat de toezichthouder nog vaak wordt teleurgesteld. Maar na het lezen van het rapport was ik teleurgesteld in de AFM; ze zien het krachtige netwerk van adviseurs niet.

Door de toegenomen werkloosheid in de afgelopen jaren zijn steeds meer huishoudens in de financiële problemen terechtgekomen. Een maatschappelijk probleem waarvan ik denk dat het zich structureel zal voortzetten onder invloed van flexibilisering van arbeid en versoepeling van het ontslagrecht, ondanks de aantrekkende economie. Dat is de context waarmee we te maken hebben.

Pressiemiddel
Actief achterstandsbeheer is door deze ontwikkelingen een must voor elke geldverstrekker. Het onderzoek geeft duidelijk aan dat er banken zijn die dit klantvriendelijk oppakken en banken die hierin sterk achterlopen. Het voorbeeld om kosten voor achterstandsbeheer door te berekenen aan de klant brengt de oplossing niet dichterbij. Dit is niets anders dan een pressiemiddel om de klant tot betaling te bewegen. De AFM geeft aan dat – wanneer er een betere klantrelatie zou bestaan tussen bank en consument – de problemen eenvoudiger bespreekbaar zouden zijn. Als good practices geeft de AFM aan dat aanbieders soms snel een budgetcoach aanbieden aan de klant. Ook huisbezoek door de bank wordt als voorbeeld genoemd.

Het is echter jammer dat de AFM verzuimt om een zeer krachtig en deskundig netwerk aan te bevelen: dat van de adviseurs! De adviseur die de klant kent, komt onvoldoende in beeld. Ook adviseurs kunnen helpen betalingsrisico’s in kaart te brengen om zo actief bij te dragen aan het oplossen van de achterstandsproblematiek. Hierbij biedt de wet zelfs mogelijkheden op het gebied van vergoedingen. Sinds kort geldt bij advisering rondom achterstandsbeheer zelfs een uitzondering op het provisieverbod. Spijtig dat de AFM de adviseur niet van harte aanbeveelt! 

Tags: home, hypotheken

Lees hier het hele artikel

  Article "tagged" as:
  Categories:
Toon meer artikelen

Over de auteur

InFinance
InFinance

InFinance is een crossmediaal platform voor financiële dienstverleners. Het platform bestaat onder andere uit het magazine InFinance, de online nieuwsbrief InFinanceDaily, de website InFinance.nl en het hypotheekevent HypoVak.

Toon meer artikelen
write a comment

0 Comments

Nog geen reacties

Je kunt de eerst zijn om de discussie te starten.

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie achter laten.