Om tot een goed resultaat te komen, is leiding nodig. Leiderschap is dus het belangrijke fundament onder uitstekende resultaten. Zeker als je doel klantbeleving en high performance is.
Je geeft leiding aan je kinderen, de klusjesman, je collega’s, je medewerkers en zelfs aan je klanten. Die sturing is cruciaal om doelen te bereiken. Het is goed je te realiseren dat voordat je een ander kunt sturen, je eerst jezelf richting moet kunnen geven. Als je jezelf door en door kent, kun je jouw talenten bewust benutten en tegelijk je valkuilen omzeilen. Je leert je eigen stijl van leidinggeven goed kennen en verbeteren. Ook hier geldt weer dat je nooit bent uitgeleerd.
Hoe meer je van jezelf doorgrondt, hoe groter je persoonlijke en zakelijke groei en daarmee je succes. Studies van succesvolle leiders laten zien dat zij zich laten coachen, actief feedback vragen en veel aan zelfreflectie doen. Door het gebruik van een goede persoonlijkheidsanalyse, in combinatie met een ervaren coach, kan iedereen hier vlot grote stappen in maken, die duidelijk zichtbaar zullen zijn in het bedrijf. Een goed voorbeeld daarvan is de Persoonlijke Stijl© waar ik mee werk. Het is gebaseerd op de wetenschap van Jung en laat snel zien wat je communicatie- en leiderschapsstijl is. Het geeft daarnaast aan wat je sterke kanten, je valkuilen en groeipunten zijn. Als jij groeit, groeit je omgeving namelijk ook. Het omgekeerde is ook waar. Doet de leider niet aan persoonlijke ontwikkeling en klantgerichtheid, dan kan hij dat ook niet van zijn onderneming verwachten. En met ‘de onderneming’ bedoel ik natuurlijk de mensen, want die zijn het bedrijf. Als jij naar jezelf durft te kijken, volgen je medewerkers veel makkelijker.
Een klantgericht bedrijf komt er alleen met een klantgerichte leiding. Hoe en wanneer toon jij zelf interesse voor de klant? Welke verbeteringen zijn mogelijk? Hoe neem je je medewerkers daarin mee? Het fundament is dat je concreet weet wat de klant van jou en je collega’s verwacht. Hoe helder heb je dat? Welke vragen stel je daarover aan je klanten? Ook hierin moet je sturen en initiatief tonen.
Wie is je klant? Vaak wordt vergeten dat ook collega’s klanten zijn, je interne klanten. Je zorgt voor maximale acceptatie door hen zelf te betrekken in het vaststellen van het resultaat dat je voor ogen hebt. Als je van klanten ambassadeurs wilt maken, heb je de waardering 9 van de klant nodig. Dat ga je alleen redden als je medewerkers een 9 geven aan hun baan.
Hieruit volgt dat zij er niet voor jou zijn, maar jij bent er als manager voor het team. Facilitair leidinggeven is vooral dienstbaar zijn aan je team en de prestaties. Dienstbaar betekent hier dat jij er bent om de ideale omgeving te creëren, zodat het team tot prestaties kan komen.
Je stuurt vooral op het resultaat en controleert minder. Zo ontstaat ruimte voor de medewerkers om hun taak uit te voeren op de manier die zij het beste vinden. Het grote voordeel is dat je het als leider minder druk krijgt. Immers, bij sturing op het proces ben je naast het resultaat ook nog bezig met wat, wanneer en hoe iemand zijn werk doet. Heb je een glasheldere strategie, dan kun je per medewerker uitleggen wat zijn bijdrage daaraan is en ziet hij of zij duidelijker de waarde van het werk. Hierdoor zal iedereen zich verantwoordelijk gaan voelen en (nog) meer focussen op resultaat.
Communicatie is cruciaal bij faciliterend leidinggeven. Iedere medewerker is anders, heeft een eigen stijl en talent. Wat dat betekent, ga je dus vragen en dat biedt de mensen handvatten. Net als bij de externe klant. Luister goed, communiceer opbouwend en lever maatwerk. Ook als je twijfels hebt of als er iets foutgaat, ga je in gesprek. Realiseer je heel goed dat de meeste fouten ontstaan door inefficiënte processen. Ik kom hier in een later artikel zeker op terug. Mensen zijn er niet op uit om fouten te maken. Vaak verbergen ze deze. Met als gevolg het voortduren van inefficiëntie binnen de organisatie. Fouten moeten worden gezien als signalen die tot verbetering kunnen leiden. Dan schroomt niemand om een fout te melden en creëer je een veilige omgeving. Daarmee open je de deur naar high performance. Elkaar kennen, begrijpen en effectief communiceren zijn de belangrijkste pijlers onder je beleid. En zoals gezegd dat begint bij jezelf. Met een goede teamanalyse en een paar trainingen is dat te realiseren.
Al meer dan 25 jaar begeleidt zij ondernemers en particulieren op het gebied van financiën, klantgerichtheid, ondernemerschap en als persoonlijk of zakelijk coach. Haar doel is om samen met haar klanten te werken aan maximale groei en succes voor hun bedrijf, door de inzet van hun persoonlijke talenten. Meer informatie: www.harrijvanadvies.nl.
Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie achter laten.