Klant snapt dat hypotheekadvies niet gratis is

februari 15 13:17 2017 Print dit artikel

Het provisieverbod heeft volgens 85% van de Erkend adviseurs voor een cultuurverandering binnen de financiële dienstverlening gezorgd. Maar dat klanten veel meer inzicht hebben gekregen in de prijs van financieel advies is veruit het meest genoemde pluspunt van het provisieverbod.

Dat ‘de klant weet nu dat advies niet gratis is’ wordt als prettig ervaren, evenals dat er geen provisies meer achteraf worden teruggeboekt. Dat komt naar voren uit het SEH Lenteonderzoek, gehouden onder 425 bij de Stichting Erkend Hypotheekadviseur (SEH) aangesloten Erkend adviseurs. Veel van hen zien door het wegvallen van de provisieprikkel een verbetering in de kwaliteit van financieel advies.

Meer nadelen dan voordelen

Hoewel 18% het ‘een uitstekende maatregel’ vindt, geeft toch nog ruim een kwart van de Erkend adviseurs aan meer nadelen dan voordelen te ondervinden van het provisieverbod. Een kleine minderheid (5%) vindt het provisieverbod zelfs ronduit ‘een slechte maatregel’. Als belangrijkste nadelen van het provisieverbod worden genoemd: klanten hebben moeite de adviesprijs in één keer te betalen, klanten hebben te veel aandacht voor de (laagste) prijs in plaats van de kwaliteit van advies, de toegankelijkheid van financieel advies is (met name voor de lagere inkomens) afgenomen en tot slot de prijsdruk en dus dalende inkomsten.

Product niet goedkoper geworden

Veel adviseurs storen zich ook aan het gedrag van de aanbieders. Volgens 42% van de adviseurs zijn de productprijzen na het wegvallen van provisie niet verlaagd. In een aantal gevallen zijn ze zelfs verhoogd. Bijna de helft van hen heeft een lichte daling waargenomen en maar 10% een substantiële prijsverlaging.

Vier op de vijf Erkend adviseurs is van mening dat er geen sprake is van een gelijk speelveld tussen aanbieders en zelfstandig adviseurs. Dat zit ’m volgens de adviseurs vooral in het versleutelen van de kosten voor advies en nazorg in de rente of premies. De controle van de AFM daarop is volgens veel respondenten een ‘wassen neus’ gebleven, omdat het volgens hen niet te controleren is.

Lees hier het hele artikel

  Article "tagged" as:
  Categories:
Toon meer artikelen

Over de auteur

InFinance
InFinance

InFinance is een crossmediaal platform voor financiële dienstverleners. Het platform bestaat onder andere uit het magazine InFinance, de online nieuwsbrief InFinanceDaily, de website InFinance.nl en het hypotheekevent HypoVak.

Toon meer artikelen
write a comment

0 Comments

Nog geen reacties

Je kunt de eerst zijn om de discussie te starten.

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie achter laten.