Redactie InFinance | Datum: 04-09-15
De keuzevrijheid voor de consument moet niet zo ver gaan dat hij kan kiezen tussen het direct betalen voor advies of het indirect betalen via de bank of verzekeraar. Dat zegt Fred de Jong, onderzoeker en eigenaar van Adviesbureau De Jong in de vandaag verschenen InFinance.
“In de discussie rond de betaalbaarheid van financieel advies, is tijdens HypoVak gepleit voor het kunnen spreiden van de adviesfee over de looptijd van het financiële product. Dus langer dan de 24 maanden die nu is toegestaan. Zowel Vereniging Eigen Huis als de Consumentenbond vond dit prima. Omdat dit een kleine aanpassing van de regelgeving vergt, zou dit een prima gebaar kunnen zijn van de minister naar de beroepsgroep.
Ik vraag me wel af of je dat als ondernemer zou moeten willen, want er kleven diverse bedrijfseconomische risico’s aan. Boter bij de vis lijkt me prettiger, maar als het een oplossing biedt voor bepaalde groepen klanten kun je de markt daar best vrij in laten.
Productgedreven activiteitDe keuzevrijheid voor de consument moet echter niet zo ver gaan dat hij kan kiezen tussen het direct betalen voor advies of het indirect betalen via de bank of verzekeraar. Het provisieverbod is juist bedoeld om ongewenste prikkels uit het systeem te halen. Geef je de klant de keuze om de adviesfee die hij afspreekt met zijn adviseur, te betalen via een productaanbieder, dan zit daar toch weer een productgedreven activiteit in.
Daarnaast moet je dan controleren of aanbieders niet meer doorbetalen aan de adviseur dan is afgesproken met de klant, zodat er niet een nieuwe vorm van provisie ontstaat. En je creëert toch weer nieuwe financiële afhankelijkheden tussen adviseurs en aanbieders, wat het risico op misselling vergroot.
Vanuit het klantperspectiefLaten we de voordelen van het provisieverbod koesteren en kritisch kijken naar oplossingen voor de knelpunten rond betaalbaarheid en toegankelijkheid, vanuit het klantperspectief. Dus wel meer keuzevrijheid voor de klant om de adviesfee te spreiden over de looptijd, maar geef de klant niet de mogelijkheid om de adviesfee af te rekenen via de productaanbieder.”
Tags: home, verzekeringen
InFinance is een crossmediaal platform voor financiële dienstverleners. Het platform bestaat onder andere uit het magazine InFinance, de online nieuwsbrief InFinanceDaily, de website InFinance.nl en het hypotheekevent HypoVak.
Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie achter laten.