Kalkman: ‘Onjuiste beweringen over doorlooptijden’

december 06 12:09 2017 Print dit artikel

De beweringen van consumentenprogramma Kassa dat de lange doorlooptijden bij hypotheken vooral de schuld zijn van de geldverstrekkers, komen totaal niet overeen met de werkelijkheid. Dat stelt Antoinette Kalkman, directeur van de FlexFront Groep, in een blog.

Kalkman reageert op de Kassa-uitzending van afgelopen zaterdag, waarin werd gesteld dat huizenkopers vaker hun hypotheek niet op tijd rond krijgen door lange doorlooptijden bij hypotheekverstrekkers. Volgens Kassa dreigde hierdoor bijna een kwart van hen het afgelopen jaar hun droomhuis mis te lopen en hing hen een forse boete boven het hoofd.

Kalkman ziet die aantallen niet terug bij haar eigen bedrijf. “Ik akkerde de lijst met redenen door waarom de bankgaranties zijn ingeroepen dit jaar. Ergens onder aan de lange lijst bungelde ‘doorlooptijden bank’ als motivatie. Nog geen promille gestegen ten opzichte van voorgaande jaren.”

Ze vond twee in gebrekestellingen die zijn ontstaan doordat het finaal akkoord niet tijdig rond kwam. “Gelukkig kwam er een dossier op het laatste moment nog goed in mei van dit jaar. Dus feitelijk hebben we, als marktleider in bankgaranties, momenteel één claimdossier om die specifieke reden.”

Ook beweringen van Kassa dat de doorlooptijden bij NIBC kunnen oplopen tot 63 dagen ziet Kalkman niet terug bij FlexFront. “Elke distributielijn per geldverstrekker kent een doorlooptijd van minder dan veertig dagen. Dus ook NIBC Direct. Een heel stuk korter dan Kassa beweerde in de uitzending.”

“Ik noem bewust het woord distributielijn. Want waar ging het in deze gruwelijk mis in het woningmarktitem van Kassa? De boosdoeners waren zogenaamd de geldverstrekkers. Zij zouden hoofdverantwoordelijk zijn voor die lange doorlooptijd en dat is een grote misvatting. De totstandkoming van een hypotheek is een samenspel tussen klant, adviseur en geldverstrekker. Het grootste deel van de tijd gaat zitten in het completeren van een hypotheekdossier. De acceptatieperiode bij de bank, nadat een dossier compleet en correct is ontvangen, heeft slechts enkele uren tot dagen nodig.”

In de optiek van Kalkman heeft Kassa de consument ‘geen dienst bewezen met het verstrekken van onjuiste informatie die de consument onnodig angst aanjaagt’. “Een kritisch consumentenprogramma onwaardig.” Daarom nodigt ze het programma uit om eens een kijkje te nemen bij haar op de werkvloer.

Lees hier het hele artikel

  Article "tagged" as:
  Categories:
Toon meer artikelen

Over de auteur

InFinance
InFinance

InFinance is een crossmediaal platform voor financiële dienstverleners. Het platform bestaat onder andere uit het magazine InFinance, de online nieuwsbrief InFinanceDaily, de website InFinance.nl en het hypotheekevent HypoVak.

Toon meer artikelen
write a comment

0 Comments

Nog geen reacties

Je kunt de eerst zijn om de discussie te starten.

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie achter laten.