Hypotheekmarkt koploper in digitale samenwerking

oktober 14 16:06 2015 Print dit artikel

Redactie InFinance | Datum: 14-10-15

Digitaal samenwerken met marktpartijen wordt voor een deel tegengewerkt door ouderen die op digitaal gebied onervaren zijn, maar wel beslissingen nemen over dit onderwerp. In 56% van de gevallen betreft het namelijk directieleden van grotere organisaties met 500 of meer medewerkers.

Dat is een van de uitkomsten van het onderzoek “Is de hypotheekmarkt futureproof?” van ICT-dienstverlener Hyarchis. Hiervoor deed onderzoeksbureau Markteffect deze zomer binnen de financiële branche onderzoek naar de vraag hoe directe collega’s, klanten en medewerkers van samenwerkingspartners online met elkaar samenwerken. Van het delen van bestanden door middel van online tools, tot en met het beheren van een online portaal, waar zowel klanten als medewerkers in kunnen werken. Denk aan het uploaden van een paspoortscan in een online omgeving of het inwinnen van online advies.

Hypotheekverstrekkers
Online samenwerken met klanten kan volgens de onderzoekers gezien worden als samenwerken met alle stakeholders aan een virtuele keukentafel. Iedereen heeft toe- en inzicht op datgene wat er op die tafel gebeurt, kan ingrijpen wanneer hij of zij maar wil en kan vanuit zijn enthousiasme of expertise het proces versnellen. Hypotheekverstrekkers mogen zich volgens de onderzoekers in verhouding tot organisaties uit de bankensector, verzekerings,- pensioen- en accountancybranche koploper noemen als het gaat om online samenwerken.

Zorgen om de privacy
37% van de 498 ondervraagde professionals, werkzaam in eerdergenoemde sectoren, geeft aan veel online samen te werken met externe partijen. Het percentage dat soms samenwerkt ligt op 33%. Daarbij geeft 30% aan weinig samen te werken. Opvallend is dat niemand aangeeft nooit online samen te werken met zijn of haar klanten, in tegenstelling tot vorig jaar toen 12% dit nog aangaf. Ook het percentage dat veel online samenwerkt, was in 2014 (28%) beduidend lager. Professionals uit de financiële branche maken zich wel steeds meer zorgen om de privacy van klanten als het gaat om online samenwerken. 39% geeft aan het eens te zijn met de stelling dat online samenwerken een bedreiging is voor de privacy van klanten. Vorig jaar lag dat nog op 25% procent.

Onervaren
Ouderen die op digitaal gebied onervaren zijn, worden aangewezen als belangrijkste nadeel van online samenwerken. Van de groep die dit aanwees als belangrijkste nadeel is 50% werkzaam in de pensioen- of verzekeringssector.

De vraag of professionals uit de financiële sector in de toekomst meer online willen gaan samenwerken, wordt op verschillende manieren beantwoord. De grootste groep die graag meer online wil samenwerken met klanten zijn mensen die werkzaam zijn in de accountancybranche (20%). Van diegenen die kiezen voor de optie om niet in de toekomst meer online samen te gaan werken met klanten komt de grootste groep uit de bankensector (15%).

Tags: home, ict-software

Lees hier het hele artikel

  Article "tagged" as:
  Categories:
Toon meer artikelen

Over de auteur

InFinance
InFinance

InFinance is een crossmediaal platform voor financiële dienstverleners. Het platform bestaat onder andere uit het magazine InFinance, de online nieuwsbrief InFinanceDaily, de website InFinance.nl en het hypotheekevent HypoVak.

Toon meer artikelen
write a comment

0 Comments

Nog geen reacties

Je kunt de eerst zijn om de discussie te starten.

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie achter laten.