Het prijskaartje van een goed advies

december 31 10:40 2015 Print dit artikel

Redactie InFinance | Datum: 31-12-15

De klant wordt steeds meer koning als het gaat om het zorgen voor zijn financiële toekomst, ook al heeft hij daarom niet gevraagd. Een terugtredende overheid zorgt ervoor dat hij in toenemende mate zijn zaken zelf zal moeten regelen en daarmee stijgt de vraag naar financieel advies.

Arno Dolders, algemeen directeur van Legal & General Nederland, over de intermediaire adviesmarkt in 2016.

Ook zonder of met minder fiscale douceurtjes is het voor de klant van levensbelang een houvast te hebben in de jungle van wetgeving rondom zijn financiële huishouding. Er is dus een groeiende behoefte om de onzekerheid over pensioen en zorgkosten van de oude dag weg te nemen en daarmee stijgt de vraag naar financieel advies.

Versterk van de vertrouwensband
In een tijdperk dat de reputatie van het ene na het andere instituut sneuvelt omdat er is gesjoemeld, neemt de behoefte om mensen en organisaties te kunnen vertrouwen alleen maar toe. De financiële adviseur heeft dat vertrouwen van zijn klant en heeft daarmee een voorsprong op elke aanbieder. Het versterken van die vertrouwensband door zinvol contact met de klant legt een solide basis voor toekomstige adviestrajecten.

Direct betalen
Nu de klant de factuur direct moet betalen, neemt de druk op het tarief toe. Goed advies heeft echter zijn prijs. Daarop beknibbelen betekent kwalitatief ondermaats advies. In de logistiek rondom het advies valt nog een wereld te winnen. In de nieuwe wereld van morgen zal face to face advies een van de opties zijn, naast telefonisch of chatcontact en vooral webcamadvies. De klant zal grote delen van de inventarisatie overnemen voor zover deze al niet wordt gedaan door mijnpensioenregister.nl of de opvolger van deze site.

En de weg naar de aanbieder zal een digitale straat zijn, waaraan geen mensenhanden te pas komen. Dit betekent dat de hoogte van de inkomsten uit een transactie zal dalen, maar het aantal transacties fors zal toenemen, omdat advies betaalbaar wordt voor een grotere groep klanten. De adviseur die hierop voorsorteert en met de nieuwe werkwijzen aan de slag gaat, is de winnaar van 2016 en de daaropvolgende jaren. 

Tags: financiele-planning, home, pensioenen, verzekeringen

Lees hier het hele artikel

  Article "tagged" as:
  Categories:
Toon meer artikelen

Over de auteur

InFinance
InFinance

InFinance is een crossmediaal platform voor financiële dienstverleners. Het platform bestaat onder andere uit het magazine InFinance, de online nieuwsbrief InFinanceDaily, de website InFinance.nl en het hypotheekevent HypoVak.

Toon meer artikelen
write a comment

0 Comments

Nog geen reacties

Je kunt de eerst zijn om de discussie te starten.

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie achter laten.