Heel wat haken en ogen aan rentemiddeling

november 09 15:38 2016 Print dit artikel

Wanneer is rentemiddeling interessant voor uw klant? Over die vraag ging het webinar dat hypotheekadviseur Harrie-Jan van Nunen verzorgde bij Hypotheek Business Club.

Er is bij klanten veel vraag naar rentemiddeling. Het biedt immers de mogelijkheid om snel de maandlasten te verlagen. Maar er zitten wel heel wat haken en ogen aan, zo maakte Van Nunen duidelijk in zijn webinar.

Een voordeel voor de consument is dat rentemiddeling eenvoudig te regelen is. “Maar daar ligt ook de grootste valkuil”, zei Van Nunen. “Het is snel online geregeld, maar vaak realiseren mensen zich niet wat ze precies doen.” De belangrijkste vraag voor de klant is hoe hij op dit moment kan profiteren van de lage rente.

Niets doen ook optie

Van Nunen somde naast rentemiddeling nog vier mogelijkheden op: de boeterente betalen uit spaargeld, het financieren van de boeterente met een krediet, het financieren van de boeterente uit de hypotheek of… gewoon niets doen. Dat laatste is ‘vaak een heel goede optie’, vond Van Nunen.

Tijdens het webinar legde hij de voor- en nadelen van deze opties uit en rekende hij voor wat nu in welke gevallen het voordeligst is. Daarbij is het vooral van belang om te letten op bijvoorbeeld het omslagpunt: na welke periode is de ene optie niet meer voordeliger dan een andere? Ook is de terugverdientermijn van belang: op welk moment heeft de klant zijn investering terugverdiend?

Stappenplan

Van Nunen raadt adviseurs aan om bij de vraag naar rentemiddeling een stappenplan te volgen, dat begint met het inventariseren van de opties die de klant heeft. Als er andere opties beschikbaar zijn, zoals oversluiten en de boete in één keer betalen, zijn die vrijwel altijd voordeliger voor de klant.

Vervolgens is het goed om een rekenkundige analyse te maken, van bijvoorbeeld de ontwikkeling van de maandlasten, het omslagpunt en de terugverdientermijn bij de verschillende opties. Tot slot moet de adviseur nog overige zaken en risico’s met zijn klant bespreken: de verwachting van hoe de rente zich ontwikkelt bijvoorbeeld, maar ook eventuele gevolgen van nieuwe hypotheekvoorwaarden en fiscale aspecten.

Bekijk het webinar hier

Lees hier het hele artikel

  Article "tagged" as:
  Categories:
Toon meer artikelen

Over de auteur

InFinance
InFinance

InFinance is een crossmediaal platform voor financiële dienstverleners. Het platform bestaat onder andere uit het magazine InFinance, de online nieuwsbrief InFinanceDaily, de website InFinance.nl en het hypotheekevent HypoVak.

Toon meer artikelen
write a comment

0 Comments

Nog geen reacties

Je kunt de eerst zijn om de discussie te starten.

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie achter laten.