Een goede strategie raakt

Print dit artikel

INF april

Op weg naar een unieke klantbeleving is de strategie – naast faciliterend leiderschap, waarover ik vorige keer schreef – een belangrijke basis. In de huidige, steeds sneller veranderende markt is een andere aanpak nodig. Blijven doen wat we deden, is risicovol.

Vraag je in bedrijven aan de medewerkers wat de strategie is, dan blijven ze vaak het antwoord schuldig. Zij weten dan niet wanneer het bedrijf succesvol is, laat staan wat hun bijdrage daarin is. Zij dragen de strategie niet uit omdat er geen identificatie en beleving is. Daarmee mist het bedrijf de noodzakelijke daadkracht. Om de transitie naar klantbeleving en high performance succesvol te volbrengen zal het bedrijf, ook het kleinere, over een heldere strategie moeten beschikken. Dat wordt namelijk de leidraad voor al het handelen binnen de organisatie en geeft motivatie en identiteit.

Inspirerend

Er zijn veel strategieën die goed en logisch zijn, maar dat maakt nog niet dat ze energie geven aan een bedrijf. Hoe zorg je voor een inspirerende strategie die iedereen onthoudt? De inhoud en de wijze van communicatie zijn hier de sleutels. Allereerst moet de strategie ambitieus, opvallend, verrassend en/of afwijkend zijn. De concurrenten volgen of ze een stap voorblijven is niet genoeg. Durf anders te zijn en ga er voor staan. Om te inspireren is het belangrijk dat de strategie mensen raakt. Dat gebeurt
als er naast de ratio ruime aandacht is voor de gevoelskant, de passie van de strategie. Ook dat blijkt steeds weer uit onderzoeken onder succesvollebe drijven. Zorg dat de strategie past bij de cultuur van de organisatie. Mensen maken het succes, dus moet de strategie op hen en de gemeenschappelijke waarden gebaseerd zijn. Dat doe je door als leiding de richting te bepalen en daarna in een vroeg stadium de mensen te betrekken en die waarden te laten onderzoeken en concreet te maken.

Draagvlak

Zo creëer je draagvlak en benut je meer het potentieel, oftewel de (verborgen) talenten binnen de organisatie. De medewerkers herkennen zich en worden daardoor geactiveerd. Door met de strategie een kader te bieden, krijgen de mensen richtlijnen om in allerlei situaties in lijn daarmee zelfstandig te kunnen beslissen en te handelen. Dat geeft meer vrijheid en verantwoordelijkheid, en ruimte bij de leiding. Om motivatie en gedrevenheid te bevorderen zijn duidelijke doelen nodig. De soms lastige keuzes die daaraan vooraf gaan, hebben als beloning de juiste focus. Dat vraagt moed. Een strategie moet overigens vaak groeien. Succesvolle bedrijven zoals Ikea hebben er jaren over gedaan om hun strategie te ontwikkelen door dialoog met klanten, uitproberen en aanpassen.

Onderscheidend

Een vernieuwende en inspirerende strategie werkt alleen als er goed gebruik wordt gemaakt van de sterke kanten van het bedrijf. Een organisatie weet meestal in grote lijnen waar ze goed en minder goed in is. Een goede analyse laten maken is waardevol doordat het altijd verdiepende en nieuwe inzichten oplevert. Er is vaak veel verborgen. Je ziet immers niet altijd alles als je er zo dicht op staat. Een extern adviseur kijkt van een afstand en kan dat daarom beter zichtbaar maken.

“Vraag klanten doorlopend wat zij verwachten”

Sterktes en valkuilen zijn relatief ten opzichte van de omgeving. Kijk dus ook goed welke sterke kanten jouw bedrijf onderscheiden van concurrenten. Klantgerichtheid is een belangrijk onderscheid op zich en moet verankerd zijn in de strategie. Wat dat betekent in jouw bedrijf, bepalen je klanten. Vraag hen doorlopend wat zij verwachten en hoe je kunt helpen. Groei en verander met hen mee, dan komt ook klantbeleving binnen je bereik, omdat je hun verwachtingen dan kunt overtreffen. Een bedrijf met goede relatievaardigheden heeft altijd een competitief voordeel, ook als het op andere onderdelen gemiddeld scoort.

Klantbeloftes

De strategie in de dagelijkse praktijk levend houden, is de volgende stap. Een zeer duidelijke en praktische manier om dat te doen is werken met klantbeloftes. De klant ziet hiermee in één oogopslag wat hij kan verwachten. De medewerkers weten precies wat ze moeten bieden en wat er verwacht wordt bij het uitvoeren van hun taken. Deze concreetheid is cruciaal voor
het succes. Door met een beperkt aantal klantbeloftes te werken maak je de strategie uitermate praktisch. Ook voor de marketing is het slim, want de duidelijke boodschap blijft bij iedereen hangen. Mooi voorbeeld op dit moment is ‘De laagste
prijsgarantie’ van Jumbo. Andere voorbeelden zijn ‘Afspraak is afspraak’ van DAS, of ‘In 1x goed’ van Volvo. Hoe prettig vind jij dat als klant?

conslusie april

 

Toon meer artikelen

Over de auteur

Marja Harrijvan
Marja Harrijvan

Al meer dan 25 jaar begeleidt zij ondernemers en particulieren op het gebied van financiën, klantgerichtheid, ondernemerschap en als persoonlijk of zakelijk coach. Haar doel is om samen met haar klanten te werken aan maximale groei en succes voor hun bedrijf, door de inzet van hun persoonlijke talenten. Meer informatie: www.harrijvanadvies.nl.

Toon meer artikelen
write a comment

0 Comments

Nog geen reacties

Je kunt de eerst zijn om de discussie te starten.

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie achter laten.