DigiD lost frustratie hypotheekaanvraag op

april 18 15:19 2016 Print dit artikel

Eigenlijk is het heel frustrerend: je gaat als consument met je volledige doopceel naar een hypotheekadviseur, deze helpt je keurig in het maken van de juiste keuzes, waarna je bij afronding van het advies echter geen zekerheid hebt of het advies ook uitvoerbaar is. Maar goed nieuws, dat gaat veranderen!

Advies geven is een vak. Veel consumenten maken gebruik van de kennis en ervaring van de adviseur. De adviseur heeft er alle belang bij om een goede inventarisatie te doen van het specifieke dossier, om vervolgens daarop het advies te baseren. Het door de klant opgegeven inkomen wordt gecontroleerd aan de hand van de salarisstrook en werkgeversverklaring, de identiteit wordt vastgesteld aan de hand van het legitimatiebewijs en de waarde van het onderpand wordt gebaseerd op de koopsom, modelmatige waardeberekening of WOZ-waarde. Feitelijk kun je stellen dat de adviseur dus zelf al de gegevens valideert voordat het advies wordt afgerond.

De geldverstrekker die daarna de hypotheekaanvraag in dank aanneemt, gaat echter niet zondermeer uit van deze door de adviseur gevalideerde gegevens. De geldverstrekker wil voor de risicobeoordeling ook nog graag inzage hebben in de brongegevens. Gevolg is dat de consument nogmaals de stukken moet aanleveren en na enig geduld uitsluitsel krijgt of het advies daadwerkelijk uitvoerbaar is.

Online inchecken

De KLM maakt er reclame mee op haar website:
Inchecken met uw mobiele telefoon: overal en altijd inchecken voor uw vlucht kan eenvoudig met uw mobiele telefoon. En we maken het u nog gemakkelijker: voor de meeste vluchten kunt u zelfs een elektronische instapkaart op uw mobiele telefoon ontvangen.

Hé, als we dat nu ook eens mogelijk zouden maken voor het hypotheekproces! Ik geef als consument toestemming om mijn online brongegevens te gebruiken in het proces. Dat scheelt mezelf veel tijd om het online inventarisatieformulier – dat ik van mijn adviseur gekregen heb – in te vullen. Ook de adviseur is er blij mee, want mijn volledige financiele huishouden, identiteit, inkomen en pensioeninkomen zijn direct uit de bron beschikbaar. Dat bespaart me dus ook nog eens een stapel papier bij elkaar zoeken. Toch wel handig dus zo’n DigiD; tot heden gebruikte ik ‘m enkel voor m’n vooringevulde belastingaangifte en de declaraties van mijn zorgverzekering.

Een kwestie van accepteren dus?

De techniek en de online beschikbaarheid van brongegevens zijn dermate sterk in ontwikkeling dat de hierboven geschetste theorie dit jaar zal opduiken in o.a. de hypotheekmarkt. Het is een kwestie van accepteren:

  1. Door de consument: vertrouw ik mijn financieel dienstverlener de brongegevens toe?
  2. Door de adviseur: kan ik deze ontwikkeling makkelijk opnemen in mijn proces en software?
  3. Door de bemiddelaar: kan ik deze brongegevens ook meenemen in mijn hypotheekaanvraag naar de geldverstrekker?
  4. Door de geldverstrekker: is het proces zo ingericht dat ik kan vertrouwen op deze brongegevens?

Uiteindelijk gaan we er naar toe dat de adviseur dus echt een gevalideerd advies kan geven. Hoe mooi zou het zijn als ik als consument direct na mijn hypotheekadvies een offerte zonder voorbehouden kan krijgen van de betreffende geldverstrekker?

Lees hier het hele artikel

  Article "tagged" as:
  Categories:
Toon meer artikelen

Over de auteur

InFinance
InFinance

InFinance is een crossmediaal platform voor financiële dienstverleners. Het platform bestaat onder andere uit het magazine InFinance, de online nieuwsbrief InFinanceDaily, de website InFinance.nl en het hypotheekevent HypoVak.

Toon meer artikelen
write a comment

0 Comments

Nog geen reacties

Je kunt de eerst zijn om de discussie te starten.

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie achter laten.