Hypotheekadviseurs van De Hypotheekshop, Huis & Hypotheek en Hypokeur pleiten voor een verplichte waarschuwingstekst voor consumenten die gebruik willen maken van de ‘adviesdiensten’ van een bank. Volgens hen is de consument nu in de veronderstelling dat hij een onafhankelijk advies krijgt bij de bank. Maar is dat ook zo? De meeste consumenten zijn hiervan echt wel op de hoogte.
De Hypotheek Business Club is een uniek platform waar hypotheekprofessionals elkaar treffen en ervaringen en gedachten kunnen uitwisselen. Kennisoverdracht, nieuws, opleidingen en netwerken zijn enkele eigenschappen van de Club.
Reactie van Joerie van Looij, Hoofd Communicatie bij Adfiz: “Waarschijnlijk weten inderdaad veel klanten dat de Rabobank niet onafhankelijk adviseert. Maar wat zegt dat? Het is in ieder geval niet de belangrijkste vraag. Het betekent namelijk zeker niet dat de klant ook weet wat het hem kost als hij ervoor kiest af te zien van onafhankelijk advies.
Beseft een klant bijvoorbeeld ook hoever prijs en voorwaarden uiteen kunnen lopen tussen aanbieders? Beseft hij dat een snel gegoogelde lage rente voor een hypotheek niet automatisch betekent dat andere producten zoals de orv ook een voordelige keuze zijn? Beseft hij dat er na aanschaf ook van alles kan gebeuren, waarbij een onafhankelijk adviseur echt een verschil maakt? Bijv bij schade, een renteverlenging of bij fouten door de aanbieder?
Pas als de klant precies begrijpt wat het verschil is tussen advies en verkoop, mag je verwachten dat hij de verkoper als verkoper herkent en een bewuste keuze maakt. Om dat verschil duidelijk te maken helpt het wel enorm als verkopers zich geen adviseur zouden mogen noemen.”
Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie achter laten.