Concurreren binnen bandbreedte van negen basispunten

oktober 27 13:00 2016 Print dit artikel

De grootste bucket van de hypotheekmarkt is nog steeds het 10-jaars NHG-tarief. Bijna de helft (45%) van alle nieuwe hypotheekaanvragen wordt in dit segment aangevraagd. Dat schrijft Michel van den Akker, Directeur Hypotrust, in een uitgave van de Hypotheek Business Club (HBC).

De top 10 hypotheekaanbieders in deze bucket concurreert volgens Van den Akker met elkaar op basis van prijs (rente) binnen een bandbreedte van slechts negen basispunten. “Voor de beeldvorming: bij een hypotheek van 200.000 euro, resulteert een honderdste procent (basispunt) meer of minder, voor de gemiddelde consument in 1 euro hogere of 1 euro lagere netto maandlast.”

Demografische trends

Naast de column van Michel van den Akker is in het HBC-katern – gepubliceerd in InFinance – een samenvatting gegeven van het webinar dat Michel van der Sluis van The Dutch Mortgage Consultants, onlangs gaf. Volgens hem is het voor hypotheekadviseurs zeker de moeite waard zich te verdiepen in demografische trends die kansen bieden.

Bijvoorbeeld dat Europese landen te maken hebben met een daling van het aantal 20- tot 35-jarigen. Ook in Nederland. Het is volgens Van der Sluis slim om er rekening mee te houden dat ouderen een grotere doelgroep worden. Van der Sluis: “U kunt alvast nagaan hoe u deze doelgroep aan zich gaat binden, in uw marketing bijvoorbeeld. Het is ook een doelgroep die waarschijnlijk meer behoefte heeft aan persoonlijk advies dan aan ‘robotadvies’.” In dat kader wees hij er ook op dat de omkeer- of verzilverhypotheken belangrijker gaan worden.

Toekomst van de adviseur

Seraja Klees (42) is vanaf de start van de Hypotheek Business Club in 2015 lid én een van de leden van de klankbordgroep. In het dagelijks leven werkt hij als zelfstandig Erkend Hypothecair Planner op zijn eigen kantoor, Financieel Strateeg in Culemborg. Hij geeft in het HBC-katern aan hoe hij voorsorteert op de toekomst.

“De persoonlijke begeleiding en het omarmen van nieuwe technologieën om klanten te bedienen, maken dat ik nog steeds aan tafel/webcam/telefoon zit met klanten die ik meer dan tien jaar geleden ook al mocht helpen. Behoefte aan advies en begeleiding zal altijd blijven bestaan. De klant kunnen helpen, geeft mij een goed gevoel. De magie van dat gevoel behouden is in deze drukke en woelige tijden een uitdaging, maar zeker mogelijk!”, aldus Klees.

Klik hier om de volledige in de Hypotheek Business Club (HBC) te bekijken.

Lees hier het hele artikel

  Article "tagged" as:
  Categories:
Toon meer artikelen

Over de auteur

InFinance
InFinance

InFinance is een crossmediaal platform voor financiële dienstverleners. Het platform bestaat onder andere uit het magazine InFinance, de online nieuwsbrief InFinanceDaily, de website InFinance.nl en het hypotheekevent HypoVak.

Toon meer artikelen
write a comment

0 Comments

Nog geen reacties

Je kunt de eerst zijn om de discussie te starten.

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie achter laten.