Beeldbellen, online advisering en vergaderen

november 18 10:09 2015 Print dit artikel

2016 wordt het jaar van de grote doorbraak van beeldbellen in de zorg. Niet omdat veel organisaties weten hoe, maar omdat iedereen, of in ieder geval een aanzienlijke groep, nu eenmaal vindt dat het moet gebeuren. De druk van buiten neemt steeds verder toe en ‘nee’ zeggen is al lang geen optie meer. De minister voorop en de zorgverzekeraars er direct achter, ze dwingen steeds openlijker naar eHealth en noemen openlijk beeldbellen als middel om de zorg goedkoper te maken.

BeeldbellenOok binnen de financiële dienstverlening hoor en zie je steeds meer bewegingen in deze richting. Voorstanders die hun ‘klant centraal’ visie willen combineren met plaats en tijd onafhankelijke dienstverlening en het nieuwe werken omarmen; tegenstanders of in ieder geval ‘weerstanddenkers’ die bij voorbaat niets zien in het toepassen van nieuwe communicatiemogelijkheden.

Van niet willen of niet kunnen naar openstaan voor nieuwe mogelijkheden.

Bij de invoering van een innovatief idee, product of dienst, wil het nog niet zeggen dat het ook vanzelf gaat vliegen. Zoals gezegd, niet iedereen vindt het een goed idee en sommige mensen vinden het misschien zelfs een slecht idee. Rond beeldbellen hoor je heel vaak weerstand. Die richt zich vaak op de mensen: “Dat online werken is toch hartstikke onpersoonlijk!” of het manipulatieve “Mijn klant kan dat niet”. De weerstand tegen verandering kent veel componenten.

Als je iets nieuws in je organisatie of werkwijze introduceert, dan gaat iedereen er van­uit dat je nieuwe vaardigheden kunt aanleren. Beeldbellen kun je dus eveneens aanleren.

Door voldoende e-learning programma’s en workshops in te zetten, gaan gebruikers dat ook echt wel in­zien. Beeldbellen is niet onwijs moeilijk, maar de goede werking ervan is wel kwetsbaar.  Beeldbellen moet niet gezien worden als eenvoudig, het vraagt ook daadwerkelijk nieuwe vaardigheden en nieuwe keuzes van de adviseur en hun organisaties.

Deze vaardigheden moeten ook in de praktijk geleerd worden. Een beeldbelgesprek zal anders verlopen als de adviseur en de organisatie meer vertrouwen krijgt in het toepassen van de onlinecommunicatie.

Ruimte maken, rust nemen en toch een goed onlinegesprek hebben moet je dus leren. In dat opzicht is het beeldbellen, zoals elke handeling, aan te leren. Er komt alleen meer techniek bij kijken. En dat moet worden begrepen om er goed mee omgaan.

Om financiële organisaties en onafhankelijke adviseurs kennis te laten maken en mogelijkheden voor gebruik af te stemmen voor deze online dienstverlening, organiseert Finance Connected enkele interactieve online workshops. Vanachter de eigen computer/werkplek/tablet kan hieraan actief worden deelgenomen.

Stuur een email voor deelname of informatie naar: [email protected]

(Bronvermelding: delen van de tekst zijn terug te vinden in de Whitepaper ‘Beeldbellen doe je zo! – geschreven door Jack van Gils van Redmax)

  Article "tagged" as:
  Categories:
write a comment

0 Comments

Nog geen reacties

Je kunt de eerst zijn om de discussie te starten.

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie achter laten.