Volgens Michel van der Sluis, eigenaar van The Dutch Mortgage Consultants (TDMC) blijkt het in de praktijk voor de minder grote advieskantoren en kleine serviceproviders lastig om te doorgronden hoe groot de impact van de AVG werkelijk is en wat ze moeten doen om AVG-proof te worden. “Maar niet op tijd klaar zijn is geen optie.”
In zijn maandelijkse hypotheekmarkt-update schrijft Van der Sluis dat bij alle grote marktpartijen nog volop wordt gewerkt om op tijd compliant te zijn aan de AVG. “Het is een enorme uitdaging om op tijd klaar te zijn. Teams werken rond de klok, niet op tijd klaar zijn is geen optie. Naast financiële risico’s bestaat er ook een fors reputatierisico als je niet op tijd klaar bent.”
Dat kleinere financiële organisaties zoals het intermediair en kleinere serviceproviders in tijdnood komen is in dat licht bezien niet vreemd, constateert Van der Sluis: “Zij kunnen meestal niet terugvallen op (grote) juridische, risk- en compliance-afdelingen zoals bij banken of verzekeraars. Je moet je er dus echt zelf in gaan verdiepen. Vaak is oppervlakkig bekend wat er moet gebeuren, maar is er nog te weinig aan gedaan, of de schrik is groot als het besef indaalt wat er allemaal moet gebeuren. Er zijn vaak (nog) geen verwerkingsregisters, de privacyverklaring laat te wensen over en over bewaartermijnen is nog niet nagedacht.”
Te makkelijk uitgaan van het kopiëren van een aanpak of verwerkingsregister van een andere partij wordt door Van der Sluis ten strengste afgeraden. “Elke organisatie en onderneming (groot en klein) is anders ingericht. De AVG vraagt maatwerk en kennis van je eigen bedrijf. Wij raden je aan om echt geen dag langer te wachten en direct te starten met het implementeren van de AVG in je bedrijf als je nog niet gestart bent. Het is zo 25 mei! Op reputatierisico of een boete zit niemand te wachten, toch?”
Lees hier het hele artikel
The post AVG: Intermediair en kleine serviceprovider in tijdnood appeared first on Fortrum.
Michel van der Sluis, directeur Fortrum consultancy, heeft een specialisatie in de bancaire- en hypothecaire sector. Hij adviseert als expert hypotheekverstrekkers op het gebied van strategie en marketing. Meer informatie: https://www.fortrum.com/
Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie achter laten.