Redactie InFinance | Datum: 28-10-15
Verzekeraars moeten hun inspanningen om klanten met een beleggingsverzekering te bereiken en vervolgens te helpen, op cruciale punten verbeteren. Dat schrijft de AFM in haar rapport Nazorg beleggingsverzekeringen. Maar ook de polishouder zou zich minder afwachtend moeten opstellen.
Naar aanleiding van signalen over tekortkomingen bij het hersteladvies heeft de AFM bij zes verzekeraars een (verkennend) onderzoek gedaan naar de kwaliteit van dit advies. Hoewel in vrijwel alle gevallen hersteladvies tot verbetering van de positie van de klant leidt, ziet de toezichthouder ruimte voor verbetering en/of optimalisering op de verschillende onderdelen van het hersteladvies.
Zo komt het voor dat een verzekeraar niet verder gaat dan het inzicht geven in de waardeontwikkeling van de beleggingsverzekering met bijbehorende mogelijkheden om de verzekering aan te passen. Adviseren gaat volgens de AFM echter verder dan het voorleggen van verschillende opties: “Een adviseur moet immers een concrete aanbeveling doen wat volgens hem of haar de best passende oplossing is voor een klant (binnen de mogelijkheden van zijn dienstverlening).”
Proactieve polishoudersUit onderzoek van de AFM onder consumenten blijkt dat de meeste respondenten op de hoogte zijn van het mogelijke probleem dat zij hebben. Ook blijkt dat veel van de respondenten zelf in actie zijn gekomen om extra informatie in te winnen en dat een groot deel van de respondenten buiten de beleggingsverzekering om maatregelen heeft getroffen.
Maar een deel van de polishouders neemt nog te weinig zelf de touwtjes in handen om hun (toekomstige) financiële situatie te verbeteren. Ondanks inspanningen van verzekeraars blijft er een groep die niet of nauwelijks in actie komt. Dat baart de toezichthouder zorgen, vooral omdat zich in deze groep klanten bevinden met een kwetsbare financiële positie.
Duidelijke vooruitgangIn het rapport stelt de AFM vast dat alle verzekeraars ten opzichte van eind 2014 stappen hebben gezet in het ‘activeren’ van polishouders: het geven van inzicht aan polishouders in de waardeontwikkeling van hun beleggingsverzekering en het bieden van overzicht in de mogelijkheden om deze verzekering aan te passen.
Op de wettelijk gestelde deadline van 21 augustus 2015 hadden 10 van de 17 verzekeraars nagenoeg alle polishouders met een niet opbouwende beleggingsverzekering weten te activeren. Voor hypotheekgebonden beleggingsverzekeringen hebben alle verzekeraars het vereiste percentage van 80% van de polishouders weten te activeren.
Tags: home, hypotheken, verzekeringen
InFinance is een crossmediaal platform voor financiële dienstverleners. Het platform bestaat onder andere uit het magazine InFinance, de online nieuwsbrief InFinanceDaily, de website InFinance.nl en het hypotheekevent HypoVak.
Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie achter laten.