Redactie InFinance | Datum: 20-10-15
“Nieuwe technologie is de grootste kompaan van de zelfstandige adviseur en zeker geen bedreiging, zoals wel eens wordt gesuggereerd. Een adviseur moet alleen geen dure investeringen meer doen in eigen oplossingen, maar gebruik maken van de nieuwe deeleconomie en alleen betalen voor wat hij nodig heeft.”
Dat zegt Paul van der Meijs, directeur Romeo Financiële Diensten en de nog te lanceren Franchiseformule, in de nieuwste InFinance. In september is het nieuwe serviceconcept voor hypotheekadvies Huismerk met een vijftigtal advieskantoren van start gegaan. De term serviceprovider is een logische gedachte, maar dekt volgens Van der Meijs niet geheel de lading. Het ‘providen’ van service komt meer in de buurt, oftewel serviceproviding 3.0.
Technologie brengt daarin niet alleen het onderscheidende vermogen aan, maar is volgens hem tevens de nieuwe kompaan van de zelfstandige adviseur. Daarin zal Huismerk zich gaan onderscheiden in de markt. Van der Meijs: “Het op de voet kunnen volgen en analyseren van de klantportefeuille is niet alleen voor de traditionele adviseur lastig te realiseren, ook grotere organisaties ondervinden steeds vaker problemen als zij de nieuwe generatie slimme systemen loslaten op hun databases. Als nieuwe organisatie spelen wij in op de nieuwe deeleconomie. Doe als adviseur geen dure investeringen meer in eigen oplossingen, maar gebruik en betaal alleen voor wat je nodig hebt.”
Zonder technologie val je omNiet elke adviseur zal de nieuwe technologie tot zijn beste vrienden rekenen. Hoe krijg je bij deze groep adviseurs de knop om? Martin Keegstra, directeur en oprichter Romeo Financiële Diensten: “In een soortgelijk verandertraject heeft iemand mij dat eens heel mooi uitgelegd. Als je met paarden loopt, moeten ze onderweg drinken. Als ze bij de eerste rivier niet willen drinken, probeer je het bij de tweede opnieuw. Ze krijgen vanzelf een keer dorst, sommige misschien pas bij de vijfde rivier.
Het gaat erom dat wij de adviseur de bouwstenen aanbieden. Je kunt een mening of visie niet opdringen, dat werkt niet. Maar als onze visie klopt, zal iedereen zich gaan realiseren dat technologie een belangrijke rol gaat vervullen en de voordelen ervan inzien. Het gaat wringen en pijn doen bij de ‘hoe-doe-ik-dat’-vraag. Maar wil je echt niet drinken uit de rivier, ja dan val je in onze visie toch echt een keer om.”
Lees hier het hele interview in InFinance met de directie van Romeo Financiële Diensten: Paul van der Meijs, Martin Keegstra en Edsel de Graaf.
Tags: home, hypotheken, ict-software, interview
InFinance is een crossmediaal platform voor financiële dienstverleners. Het platform bestaat onder andere uit het magazine InFinance, de online nieuwsbrief InFinanceDaily, de website InFinance.nl en het hypotheekevent HypoVak.
Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie achter laten.