Adviseur betaalt veel te veel voor KiFiD

februari 05 14:51 2016 Print dit artikel

Redactie InFinance | Datum: 05-02-16

Het intermediair betaalt veel te veel voor aansluiting bij het KiFiD. Dat is de voornaamste conclusie van CFD en Stichting Odin naar aanleiding van hun onderzoek naar de kosten van het KiFiD.

Directe aanleiding voor dit onderzoek is een recente uitzending van Kassa over de betrouwbaarheid van het KiFiD. Al jaren twijfelen meerdere partijen aan het nut en de onafhankelijkheid van het klachteninstituut, die volgens Kassa wel heel vaak in het voordeel van banken en verzekeraars beslist.

CFD-voorzitter Edwin Herdink: “In de uitzending van Kassa beaamt het KiFiD zelf dat ze nog niet goed functioneert. Sinds 2008 heeft de sector echter al 55 miljoen euro geïnvesteerd in een laagdrempelig klachteninstituut om het vertrouwen bij consumenten te herstellen. Daar blijkt nog geen sprake van te zijn. Daarom hebben wij na alle signalen, samen met Odin, nader onderzoek gedaan naar die investering”.

Oneerlijk verdeeld
Ze deden eerst onderzoek naar alle KiFiD-inkomsten. Daaruit blijkt dat consumenten 3,3%, verzekeraars 33,1%, banken 35,8% en intermediairs 27,8% van alle inkomsten voor hun rekening nemen. Over meerdere jaren bekeken valt op, dat de bijdrage van intermediairs de laatste twee jaar sterk is gestegen (van 22,5% naar 27,8%), daar waar de bijdrage van verzekeraars met hetzelfde percentage is gedaald.

“Om goed inzicht te krijgen in de inspanningen van het KiFiD hebben we besloten de laatste 200 gepubliceerde uitspraken in kaart te brengen. Dat beslaat een periode van ongeveer anderhalf jaar en levert interessante cijfers op”, zegt Odin-voorzitter Jeffrey Leichel (foto). “Zo blijkt dat banken 38% van de klachten veroorzaken, verzekeraars 46% en zelfstandige intermediairs 16%. In die 16% zitten dan ook nog de klachten van vermogensbeheerders (4%). Uitgaande van het principe ‘de vervuiler betaalt’, is de nota van het intermediair ruim 40% te hoog. In ieder geval betaalt het intermediair in verhouding veel meer dan banken en verzekeraars. Dat voelt niet goed.”

Duurder dan rechtbank
Uit het onderzoek naar andere kosten van het klachteninstituut komt ook naar voren dat het KiFiD-personeel ten opzichte van rechtbankpersoneel duurder is. De gemiddelde loonsom van alle rechtbanken, gerechtshoven en aanverwante entiteiten bedroeg in 2012 80.500 euro per fte. Bij het KiFiD was dat in 2014 91.250. Daarbovenop komt dan ook nog 1,4 miljoen euro voor kosten van extern personeel en commissiekosten, aldus de onderzoekers.

Ook de kosten voor huisvesting van het personeel zijn bij het KiFiD opmerkelijk te noemen. Volgens de NFC-index dalen de facilitaire kosten de laatste jaren sterk. Voor huisvesting waren de gemiddelde kosten in 2012 4.451 per fte, bij het KiFiD waren die in 2014 12.224 euro per fte.

Geschrokken
CFD en Stichting Odin zeggen geschrokken te zijn van de resultaten. “Bij een laagdrempelig klachteninstituut verwacht je een sobere en kostenbewuste houding, met een volledige focus op de dienstbaarheid aan consumenten en een eerlijke verdeling van kosten over de sector. Passend beleid noemen we dat tegenwoordig. Dat lijkt allemaal nog heel ver weg.”

Leichel: “Het KiFiD staat onder toezicht van het Ministerie van Financiën. Wij roepen daarom de leden van de vaste Kamercommissie voor Financiën op om meer aandacht aan het KiFiD te besteden. Het klachteninstituut moet zijn kosten kritisch tegen het licht houden, moet de kosten eerlijker verdelen over zijn donoren en zou de voorgenomen noodzakelijke kwaliteitsslag budgetneutraal moeten uitvoeren. In 2014 waren de kosten van het KiFiD ruim 82% hoger dan in 2008 (toen de crisis begon). Het aantal klachten is in diezelfde periode slechts licht gestegen (+ 10%) en er is een verontrustend laag vertrouwen in het instituut. Dat kan niet zo doorgaan.”

Tags: beleggen, home, hypotheken, pensioenen, verzekeringen

Lees hier het hele artikel

  Article "tagged" as:
  Categories:
Toon meer artikelen

Over de auteur

InFinance
InFinance

InFinance is een crossmediaal platform voor financiële dienstverleners. Het platform bestaat onder andere uit het magazine InFinance, de online nieuwsbrief InFinanceDaily, de website InFinance.nl en het hypotheekevent HypoVak.

Toon meer artikelen
write a comment

0 Comments

Nog geen reacties

Je kunt de eerst zijn om de discussie te starten.

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie achter laten.