Advies is geen luxeartikel

december 02 14:40 2015 Print dit artikel

Redactie InFinance | Datum: 02-12-15

De komende jaren zullen volgens Enno Wiertsema, directeur Adfiz, antwoord geven op de vraag wat de waarde van advies is als alle informatie vrij beschikbaar is op het internet. Het zal duidelijk worden dat advies geen luxeartikel is dat zonder grote gevolgen gemist kan worden.

Column Enno Wiertsema, directeur Adfiz, in de InFinance special Kansen & Visies 2016

Natuurlijk kunnen klanten veel zelf, zeker in onze transparante informatiemaatschappij. Maar dat wil niet zeggen dat zij ook de keuzes maken die echt in hun belang zijn. Informatie kun je prima googelen. Maar voor een goede keuze zijn kennis en inzicht de beslissende factoren. En kennis en inzicht zijn veel meer dan informatie die je bijeen googelt.

Door de wirwar aan mogelijkheden en aanbiedingen zal de rol van de onafhankelijk adviseur alleen maar belangrijker worden. Temeer omdat consumenten en ondernemers bepaald geen rationele beslissers zijn. De gedragswetenschap is daar kraakhelder over. We vinden ‘het nu’ belangrijker dan ‘het later’. ‘Het bekende’ voelt beter dan ‘het nieuwe’. En informatie die een bestaande voorkeur bevestigt, waarderen we te hoog. Het zijn slechts voorbeelden hoe je als klant met de beste bedoelingen tot verkeerde financiële beslissingen kunt komen. En dan scheelt een goede adviseur meer dan een slok op een borrel.

Niet winstgevend
Intussen zien we onze directe concurrenten steeds meer met zichzelf worstelen. De eigen gang van verzekeraars naar de klant werkt al jaren niet. Online is niet winstgevend en niet vernieuwend. Gebonden advies is geen advies, maar verkoop. En klanten zullen dat steeds helderder gaan zien. Overheid en consumentenorganisaties mogen hen daar overigens best een handje bij helpen door beter voor te lichten. Uiteindelijk zijn er dus volop kansen. Zeker als we weer kunnen gaan investeren in een betere samenwerking tussen verzekeraars en adviseur.

Een stelsel met goede checks en balances, gericht op een efficiënte en kwalitatieve klantbediening op basis van vertrouwen en respect voor ieders eigen rol. Ik zie het succes hiervan nu al bij die verzekeraars die altijd zijn blijven kiezen voor samenwerking. Nu de rest nog!

Tags: financiele-planning, home, hypotheken, pensioenen, verzekeringen

Lees hier het hele artikel

  Article "tagged" as:
  Categories:
Toon meer artikelen

Over de auteur

InFinance
InFinance

InFinance is een crossmediaal platform voor financiële dienstverleners. Het platform bestaat onder andere uit het magazine InFinance, de online nieuwsbrief InFinanceDaily, de website InFinance.nl en het hypotheekevent HypoVak.

Toon meer artikelen
write a comment

0 Comments

Nog geen reacties

Je kunt de eerst zijn om de discussie te starten.

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie achter laten.