Actie VEH tegen voorwaarden NVM en VBO

augustus 22 09:26 2017 Print dit artikel

Makelaarsorganisaties NVM en VBO verbinden zich niet aan de nieuwe voorwaarden voor makelaarsdiensten, die zijn opgesteld door Vereniging Eigen Huis en de Consumentenbond. Consumenten wordt nu aangeraden hun makelaar een ‘reparatieformulier’ te laten ondertekenen.

De oude voorwaarden voor makelaarsdiensten zijn volgens VEH bijvoorbeeld niet duidelijk over wat een makelaar precies doet. Door het gebruik van vaktermen en juridisch jargon worden ze ook niet door iedereen begrepen. Over de nieuwe voorwaarden is langdurig en intensief overleg geweest, ook met NVM en VBO die uiteindelijk afhaakten. Binnen een commissie van de SER zal door de onderhandelingspartijen opnieuw worden bekeken of ook de NVM en de VBO tot moderne algemene voorwaarden willen komen. VastgoedPRO, de beroepsvereniging voor Nederlandse vastgoedprofessionals, heeft zich wel aan de nieuwe voorwaarden van de consumentenorganisaties gecommitteerd.

Werkzaamheden en vergoeding

In de nieuwe voorwaarden is volgens de consumentenorganisaties ‘volstrekt helder’ geregeld wat de makelaar precies gaat doen om tot de verkoop of aankoop van een woning te komen en welke vergoeding de makelaar ontvangt voor zijn inspanningen. Behalve de algemene voorwaarden, zijn ook een modelopdracht en een prijslijst opgesteld. Op die manier moet het voor consumenten gemakkelijker worden om offertes van makelaars te vergelijken.

Aanpassen

De consumentenorganisaties hebben een aantal verbeterpunten voor de algemene voorwaarden van VBO en NVM. Als bijvoorbeeld een van de twee huiseigenaren zijn aandeel aan de ander overdraagt heeft de NVM en VBO makelaar recht op de volledige courtage. De consumentenorganisaties vinden het reëler als de makelaar dan ook de helft van de eerder afgesproken vergoeding (courtage) krijgt.

Bij overlijden van de opdrachtgever kunnen de erfgenamen op grond van de huidige NVM- en VBO-voorwaarden niet kiezen of zij de overeenkomst beëindigen of voortzetten. De opdracht eindigt en de makelaar kan naast de gemaakte kosten een deel van de vergoeding (courtage) opeisen. Het zou volgens de consumentenorganisaties redelijker zijn als de erfgenamen wél de keuze hebben tussen beëindigen of voortzetten.

Betere bescherming

De consumentenorganisaties willen ook duidelijke afspraken opgenomen zien voor het geval er sprake is van een ernstige verstoring van de relatie tussen makelaar en consument. Maar ook de oude bepaling waarbij courtage verschuldigd is in het geval consument een koopovereenkomst sluit nadat de opdracht aan de makelaar is beëindigd en consument de activiteiten van de makelaar heeft belemmerd, vinden de consumentenorganisaties niet uitblinken in consumentvriendelijkheid.

Reparatieformulier

De consumentenorganisaties raden consumenten nu aan hun makelaar bij het verlenen van een verkoop- of aankoop-opdracht een zogenaamd ‘reparatieformulier’ als bijlage te laten ondertekenen. “Daarmee repareren zij op de belangrijkste punten de verouderde algemene voorwaarden die de NVM- en VBO-makelaars nu nog toepassen. “

Lees hier het hele artikel

  Categories:
Toon meer artikelen

Over de auteur

InFinance
InFinance

InFinance is een crossmediaal platform voor financiële dienstverleners. Het platform bestaat onder andere uit het magazine InFinance, de online nieuwsbrief InFinanceDaily, de website InFinance.nl en het hypotheekevent HypoVak.

Toon meer artikelen
write a comment

0 Comments

Nog geen reacties

Je kunt de eerst zijn om de discussie te starten.

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie achter laten.