Verzekeraar Achmea wil klanten premiekortingen gaan bieden in ruil voor privégegevens. Verzekerden kunnen thuis of in de auto een meetkastje laten installeren waarmee informatie over bijvoorbeeld rijgedrag kan worden verzameld, bevestigt een woordvoerder na bekendmaking van de plannen in Het Financieele Dagblad.
Intelligente apparaten kunnen volgens directeur marktstrategie Albert Spijkman, die het voornemen uiteenzette in een interview met de krant, helpen de schadelast te verminderen. Het gaat dan ook expliciet om premies voor schadeverzekeringen van de grootste verzekeraar van Nederland, en niet om polissen bij zorgverzekeraars Zilveren Kruis of OZF.
Achmea volgt met de stap in de voetsporen van enkele kleinere schadeverzekeraars, schrijft het FD. Zo wordt gewerkt aan autopolissen waarbij een meetkastje het rijgedrag bijhoudt. Achmea onderzoekt de mogelijkheden daartoe onder meer met TomTom, liet Spijkman weten. Voor de inboedel- en opstalverzekering werkt Achmea samen met Google Nest, dat ‘slimme’ thermostaten’ maakt die huizen veiliger moeten maken. “Als de klant veiliger woont, hebben wij minder schade”, zegt Spijkman daarover.
De informatie die verzameld wordt, blijft van de klant, benadrukt de verzekeraar. Maar de klant krijgt wel pas premiekorting als hij de verzamelde gegevens deelt.
Vorig jaar nog kwam ING onder vuur na het aankondigen van een proef met het delen van informatie over betalingsgedrag van klanten met bedrijven. Daardoor zouden die klanten gericht advertenties kunnen krijgen. Uiteindelijk zag de bank na veel ophef af van de proef.
Het College Bescherming Persoonsgegevens laat in een eerste reactie weten dat de plannen in lijn zijn met de huidige wetgeving. Mensen mogen als ze dat willen en goed geïnformeerd zijn over de voorwaarden, hun persoonsgegevens verkopen.
Lees verder op nrc.nl…
NRC Handelsblad is, op papier en op het internet, een bron voor lokaal, nationaal en internationaal nieuws en achtergronden.
Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie achter laten.