VEH leert van eigen nazorg-onderzoek

juni 19 12:16 2015 Print dit artikel

Redactie InFinance | Datum: 19-06-15

Het jaarlijks SEH-congres stond donderdag niet alleen in het teken van het bredere adviesterrein van de financieel adviseur, ook de nazorg aan consumenten stond – mede dankzij het eerder die dag gepresenteerde VEH-onderzoek  – in de spotlights. 

SEH-directeur Bart de Nie presenteerde het nieuwe logo dat per 1 januari 2017 gevoerd zal worden en past bij de transitie die de bij SEH aangesloten adviseurs doormaken van ‘Erkend Hypotheekadviseur ‘naar ‘Erkend Financieel Adviseur’. Voor degene die het nog niet in de vingers hebben, benadrukte De Nie nog eens het belang van een (integraal) financieel advies: “Voor financieel adviseurs is door veranderende woonvormen, flexibilisering van arbeid en eigen verantwoordelijkheid met betrekking tot de inrichting van de financiële huishouding een verantwoordelijke rol weggelegd om te werken aan duurzame relaties met klanten en hen te helpen hun financiële toekomst gezond te houden.”

Financiële geletterdheid
Minister Stef Blok verscheen wegens Haagse verplichtingen niet op het podium. Hoogleraar gedragswetenschappen Henriëtte Prast boeide de aanwezigen met een betoog over het gedrag van klanten en de invloed van rationele en irrationele factoren daarop. Prast is van mening dat lang niet altijd het gebrek aan financiële geletterdheid de voornaamste oorzaak is van financiële problemen van consumenten, maar dat deze voor 99,9% worden verklaard door persoonlijkheidskenmerken als zelfvertrouwen, risicohouding, geduld en rekenvaardigheid.

VEH steekt hand in eigen boezem
De plenaire opening werd afgesloten met een debat. Deelnemers waren Henriëtte Prast, marketeer Ronald Pont, Frank Paalman (in 2013 Erkend Hypotheekadviseur van het jaar) en Nico Stolwijk van de Vereniging Eigen Huis. Eerder op de dag had de VEH een onderzoek over nazorg onder consumenten gepresenteerd: 38% was tevreden over de nazorg, echter 70% van de consumenten had na het sluiten van de hypotheek niets meer van hun adviseur gehoord.

Stolwijk gaf toe dat ook VEH zelf op dit onderwerp de hand in eigen boezem steekt en verbeteringen op dit vlak zal moeten aanbrengen bij de eigen afdeling nazorg. De vraag vanuit de zaal of iemand op het podium een sector kon noemen die dezelfde nazorg levert als die van een financieel adviseur wordt verwacht.

Adviseurs hypotheekketens afwezig
Een kleine 200 adviseurs die deelnamen aan de plenaire opening van het congres hadden hun mobiele telefoon via BuzzMaster omgetoverd tot stemkastje. Een klein onderzoekje met de BuzzMaster wees vervolgens uit dat van hen 41% zelfstandig hypotheekadviseur is, 32% als adviseur bij een bank of verzekeraar werkt en slechts 5% van de aanwezigen is verbonden aan een hypotheekketen.

Het grootste verschil tussen zelfstandige adviseurs en adviseurs in dienst bij een bank of verzekeraar kwam naar voren in de autotest. Een kwart van alle congresbezoekers rijdt een Franse auto en 12% rijdt een degelijke Duitse bolide in het hogere prijssegment. Na splitsing van de resultaten blijken de BMW- en Audi-rijders zich met name onder de zelfstandig hypotheekadviseurs te bevinden (33%). Na deze warming-up met de BuzzMaster was de zaal klaar voor het serieuzere werk.

Tags: financiele-planning, home, hypotheken

Lees hier het hele artikel

  Article "tagged" as:
  Categories:
Toon meer artikelen

Over de auteur

InFinance
InFinance

InFinance is een crossmediaal platform voor financiële dienstverleners. Het platform bestaat onder andere uit het magazine InFinance, de online nieuwsbrief InFinanceDaily, de website InFinance.nl en het hypotheekevent HypoVak.

Toon meer artikelen
write a comment

0 Comments

Nog geen reacties

Je kunt de eerst zijn om de discussie te starten.

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie achter laten.