Overheidsdata maakt einde aan fysieke documenten

december 27 16:26 2017 Print dit artikel

Het versnellen van het hypotheekproces door het gebruik van betrouwbare overheidsdata in plaats van fysieke documenten zou volgend jaar zo maar een vlucht kunnen nemen, voorspelt De Hypotheekshop.

In de laatste nieuwsbrief van dit jaar werpt de franchiseorganisatie een blik op 2018. Hypotheekacceptatie in een minuut wordt volgend jaar een echte gamechanger, zo valt hierin te lezen. “Geldverstrekkers houden nu nog vast aan fysieke dossierstukken. Maar gezien het aantal geldverstrekkers dat de mogelijkheden van het gebruik van overheidsdata aan het onderzoeken is, verwachten we dat de eerste aanbieder die daadwerkelijk een aanvraag gaat accepteren op basis hiervan, niet heel lang meer op zich laat wachten.”

Volgens De Hypotheekshop is het gebruik van overheidsdata niet alleen sneller en goedkoper, ook de kwaliteit van het advies wordt zou er beter van worden omdat er meer gegevens van de klant beschikbaar zijn die in het advies kunnen worden betrokken.

Robo-advies

Ook op het terrein van Robo-advies zouden volgend jaar wel eens grote stappen gemaakt kunnen worden, voorspelt De Hypotheekshop. “Geautomatiseerd financieel advies op basis van algoritmes, zal in 2018 zijn entree gaan maken. Moneyou, dochter van ABN Amro, zal als eerste van start gaan en naar verluidt zullen andere partijen gaan volgen. Maar robotisering wordt niet alleen aan de voorkant ingezet, steeds meer geldverstrekkers gebruiken het ook in het beheer van lopende hypotheken. Dat is een positieve ontwikkeling omdat het beheer van hypotheken nog altijd het stiefkindje lijkt van aanbieders.”

PSD2

Ook de herziening van de Europese betaalwet PSD2 zal in 2018 een belangrijke stempel drukken op de hypotheekmarkt. Volgens De Hypotheekshop zal het analyseren van betalingsverkeergegevens hierdoor een boost krijgen. “Door analyse van de bij- en afschrijvingen op de rekening(en) en de maandsaldi kunnen de inkomsten en uitgaven en het spaargedrag van de klant in kaart worden gebracht. Ook kan de kans worden ingeschat dat een consument de komende maanden aan zijn financiële verplichtingen kan voldoen. Deze techniek biedt nieuwe mogelijkheden voor het adviseren van consumenten, door uit te gaan van het besteedbare inkomen in plaats van de Nibud-normen, die uitgaan van een gemiddelde. Een volgende stap zou kunnen zijn dat geldverstrekkers klanten zelfs gaan accepteren op basis van hun betalingsverleden. Hiermee zou het aanvraagproces van een hypotheek verder kunnen worden verbeterd en vereenvoudigd.”

Lees hier het hele artikel

  Article "tagged" as:
  Categories:
Toon meer artikelen

Over de auteur

InFinance
InFinance

InFinance is een crossmediaal platform voor financiële dienstverleners. Het platform bestaat onder andere uit het magazine InFinance, de online nieuwsbrief InFinanceDaily, de website InFinance.nl en het hypotheekevent HypoVak.

Toon meer artikelen
write a comment

0 Comments

Nog geen reacties

Je kunt de eerst zijn om de discussie te starten.

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie achter laten.