Loop geen concurrentievoordeel mis

juni 07 11:27 2016 Print dit artikel

Ik maak het aan de lopende band mee: marketing geldt als de hekkensluiter bij hypotheekverstrekkers, serviceproviders, franchiseketens etc. Organisaties staren zich blind op – vaak terechte – uitdagingen op het gebied van Risk, Compliance en Finance.

Als marketeer mag je daarná pas aan de slag met je proposities.

Ai.

Want de grondlegger van het organisatiemanagement legde het in zijn The Practice of Management (1954) toch helder en haarfijn uit:

“Because the purpose of business is to create a customer, the business enterprise has two–and only two–basic functions: marketing and innovation. Marketing and innovation produce results; all the rest are costs. Marketing is the distinguishing, unique function of the business.”

Oftewel: marketing is onmiskenbaar de nummer één in je organisatie. De dagelijkse realiteit is dus helaas vaak anders.

Zo moet het niet…

Een projectgroep trapt af, eentje die belast is met een organisatieprobleem: beleid, procedures en/of systemen moeten worden aangepast. Ik ben de laatste om te zeggen dat dit geen belangrijke issues kunnen zijn.

Maar ze staan mijlenver af van de behoeftes van de klant. En daar gaat het mij om: de kans op een duurzaam concurrentievoordeel loop je als organisatie direct mis.

Bij het opstellen van beleid staat immers het organisatieprobleem op één en de klant op nummer twee.

… en zo creëer je een prachtige kans

Creëer organisatiebreed een mindset waarbij gedacht wordt in strategische marketingproposities. Als marketing “the distinguishing, unique function of the business” is, zou elke medewerker (uiteraard afhankelijk van zijn functie) in meer of mindere mate moeten kunnen denken vanuit strategische marketingproposities.

Waarom?

Alleen zo redeneer je gericht vanuit je klanten.

Stel jezelf deze 6 vragen

Nog voordat je het projectplan schrijft of beleid aanpast, geef je als projectgroep antwoord op deze vragen:

  • Voor welk probleem staan we als organisatie?
  • Wat betekent dit voor de klant?
  • Wat wil de klant en wat zijn dromen of wensen gerelateerd aan dit probleem?
  • Hoe ga je deze dromen en wensen gebruiken om je organisatieprobleem op te lossen?
  • Wat is de klantbelofte die je doet?
  • Hoe ga je de klanten daadwerkelijk bereiken?

Dit win je ermee

Je voorkomt dat er veel tijd in projecten wordt gestoken waarbij het eindresultaat niet door de klant gewenst is en dus niet wordt geaccepteerd of afgenomen.

Juist door in een vroeg stadium samen strategische marketingproposities op te stellen creëer je meer awareness in de organisatie dat het belang van de klant en de organisatie hand in hand gaan.

Zonder de acceptatie of afname van de klant kan het organisatieprobleem niet duurzaam worden opgelost en behaal je geen concurrentievoordeel.

Kortom, draai het om

Ik ken inmiddels diverse succesverhalen waarbij met bovenstaande aanpak een concurrentievoordeel is behaald. Probeer het ook eens in je volgende project.

Ik zou het leuk vinden als je laat weten of het voor je heeft gewerkt. Of als je al hebt meegewerkt aan zo’n succesverhaal en je inzichten met ons deelt.

Toon meer artikelen

Over de auteur

Michel van der Sluis
Michel van der Sluis

Michel van der Sluis, directeur Fortrum consultancy, heeft een specialisatie in de bancaire- en hypothecaire sector. Hij adviseert als expert hypotheekverstrekkers op het gebied van strategie en marketing. Meer informatie: https://www.fortrum.com/

Toon meer artikelen
write a comment

0 Comments

Nog geen reacties

Je kunt de eerst zijn om de discussie te starten.

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie achter laten.